האם נדרשת רפורמה בשלטון המקומי? דו״ח של ה- OECD

בספטמבר האחרון, פרסם ארגון ה-OECD את הדו"חות השנתיים הכלכליים אודות המדינות החברות בארגון. בפרק המתייחס לישראל, הדו"ח העוסק ב"הפחתת פערים סוציו-אקונומיים בין רשויות מקומיות".

לפי פרק זה, בישראל ישנה בעיה כלכלית-חברתית של חוסר שוויון בין הרשויות המקומיות בהיבטים של אפשרויות תעסוקה וההשתלבות המלאה בתהליך הכלכלי מצד אוכלוסיות מוחלשות, שלרוב הנמנים עם האוכלוסייה החרדית והערבית. לפי המוצע, ממשלת ישראל צריכה "לנתץ" את המחסומים הקיימים המונעים ממגזרים שלמים באוכלוסיית המדינה להתפתח מקצועית וכלכלית. נטען בדו״ח כי מיגור הפערים אינו אפשרי במודל השלטוני הקיים המתאפיין בריכוז כלל הסמכויות בידי הממשלה.

הפתרון המוצע לבעיה היא כינונו של רובד ביניים ממשלי חדש בישראל – רשויות על-אזוריות. המטרה בכינון המודל האזורי המוצע היא קידום מדיניות מוניציפאלית אפקטיבית, אשר תקדם את מצבם של תושבי האזורים העניים בישראל. הרשויות העל-אזורית תהינה מורכבות מנציגי הרשויות המקומיות שיוגדרו בשטח ריבונותן, ואשר ישתפו פעולה ביניהם לצורך קידום הפיתוח המשותף בכל הרשויות המקומיות באזור. אימוץ הניהול העל-אזורי המשותף נועד לגרום לניצול מרבי של יתרון לגודל.

הדו"ח שם דגש על פיתוח תשתית התחבורה לצורך קידום הפריפריה. מהדו״ח עולה כי חלוקת האחריות הקיימת לגבי מדיניות התשתיות בישראל אינו מפותח ביחס למדינות ה-OECD. פרויקטים גדולים של תשתיות דורשים את הסכמת הרשויות המקומיות בתחומי השיפוט שבהם עתיד להתבצע הפרויקט. תיאום לא יעיל בין רשויות מוביל לרוב למשא ומתן ממושך, המעכב את קידום הפרויקטים, ובייחוד כשכל רשות מקומית מכוונת את פעילותה והחלטותיה תוך דגש על קידום צרכיה המקומיים. חשיבות התיאום היעיל בין הרשויות המקומיות נשענת על שני אדנים: תחילה לצורך מניעת עיכוב ביישום החלטות ממשלתיות; התיאום הכרחי גם כדי לזהות הזדמנויות השקעה ולהבטיח משאבים כספיים נאותים הנדרשים להשקעה. הדו"ח ממליץ על הקמת רשות תחבורה למטרופולין תל אביב. רשות זו תהיה מקושרת לאזורי הפריפריה בישראל. הפתרון המוצע נועד לממש את קידום פיתוחה של רשת תחבורה משולבת, הכוללת מערכת תמחור אחידה, וכן הבטחת תמיכה כספית יציבה לתחבורה ציבורית.

הדו"ח מצביע על כך שהפערים בהכנסות בין יישובים עשירים ועניים בישראל הם מהגבוהים ביותר בין מדינות ה-OECD וכי פערים אלו ממשיכים להתעצם. בדו"ח מופיעה המלצה לרפורמה בתחום מימון העיריות המקומיות,  למזג עיריות ולהקים מספר מטרופולינים – רשויות על-אזוריות. באופן זה, נטען בדו"ח, נחולל שיפור בשיתוף הפעולה והתיאום בין האזורים על ידי קידום אשכולות אזוריים ואזורי תעשייה משותפים. צוין כי הממשלה בישראל פועלת לקידום הקמתם של אשכולות אזוריים אולם כיום רק 26% מאוכלוסיית ישראל מתגוררת באחד מהאשכולות האזוריים, המשתפים פעולה בניהול פרויקטים משותפים. מטרת האשכולות היא לקדם שיתוף פעולה אזורי במספר תחומים, כגון: מערכות ניהול פסולת, מכרזי רכש וקידום החינוך.  האשכולות יירשו אחריות הן מהממשלה והן מהרשויות המקומיות.

לעיון בדו"ח לחצו כאן.

שתפו את הכתבה:

מאת

  • כרמל אליצור

    כרמל אליצור היא עמיתת מחקר צעירה במרכז חת לחקר התחרות והרגולציה; תלמידת תואר ראשון למשפטים בבית הספר למשפטים במסלול האקדמי המכללה למינהל.

    מייל אישי: carmelelizur@gmail.com
error

אהבתם את הפוסט? הרשמו לעדכונים וקבלו את הפוסט הבא, ישר למייל שלכם