חקיקה אירופית לקידום שוק דיגיטלי הוגן ופתוח

ב-9 במרץ הציגה הנציבות האירופית את תוכניתה לקידום סביבת השוק הטכנולוגית-דיגיטלית באיחוד האירופי עד שנת 2030. התוכנית נסובה על ארבעה צירים מרכזיים, אשר מהווים את "המצפן הדיגיטלי" של הנציבות: פיתוח המיומנויות בתחום טכנולוגיות המידע והתקשורת (ICT – Information and Communication Technology); הקמת תשתיות דיגיטליות מתקדמות ומאובטחות; עידוד עסקים לשימוש בטכנולוגיות מחשוב, מידע ותקשורת מתקדמות; והנגשת השירותים הציבוריים באופן דיגיטלי. התוכנית נועדה לשמר ולקדם את "זכויותיהם הדיגיטליות" של אזרחי האיחוד האירופי, ביניהן: הזכות לחופש הביטוי ולצידה אפשרות הגישה למידע מגוון, אמין ושקוף; הזכות להקים ולנהל עסק מקוון; הגנה על הפרטיות ועל המידע האישי; והגנה על חופש היצירה של הפרט במרחב המקוון. כל זאת, תוך התבססות על סביבה מקוונת נגישה, מאובטחת ומהימנה, המנוהלת בשקיפות ובצורה אתית.

התוכנית נועדה ליישם צעדים בהם נקטה הנציבות לקידום "שוק דיגיטלי-אירופי אחיד" (Digital Single Market) תוך אימוץ אסטרטגיה לעיצוב עתידה הדיגיטלי של אירופה (Shaping Europe's digital future). במסגרת התוכנית תושלם חקיקה שמטרתה לקדם מעבר של עסקים לסביבה דיגיטלית תוך שמירה על ערכי האיחוד האירופי, והבטחת כלכלה דיגיטלית הוגנת ותחרותית. שני החוקים המרכזיים בהקשר זה הם: ה-Digital Services Act וה-Digital Markets Act, אשר תהליך חקיקתם מתנהל מאז סוף שנת 2020 וצפוי להסתיים במחצית הראשונה של שנת 2021.

ה-Digital Services Act (DSA) מסדיר את חובותיהן של פלטפורמות דיגיטליות המתווכות בין צרכנים ובין ספקים המציעים שירותים ומוצרים באמצעות האינטרנט. החוק מקדם אחריותיוּת (Accountability) מצד ספקים כלפי צרכנים, ובכך מגן על זכויות היסוד של הצרכנים ומוביל ליצירת שוק דיגיטלי הוגן ופתוח. החוק קובע כללים שיאפשרו עקיבוּת (Traceability) אחר זהות הספקים ברשת ובכך נלחם בתוכן לא חוקי ברשת, לרבות במסחר במוצרים ובשירותים שאינם חוקיים בהתאם לכל חוק.  בנוסף, החוק מגן על משתמשי הרשת מפני החלטות המתקבלות לגביהם באופן חד צדדי ע"י מנגנוני ניטור תוכן המופעלים ע"י הפלטפורמות. החוק מרחיב את חובות השקיפות של הפלטפורמות, כולל ביחס לאלגוריתמים המקדמים המלצות מסחריות, ומעניק גישה לְחוקרים המבקשים לבחון את אופן פעולת הפלטפורמות לשם זיהוי התפתחויות המסכנות את זכויותיהם של משתמשי השירותים הדיגיטליים. ולבסוף, החוק מייסד גוף חדש – המועצה האירופית לשירותים דיגיטליים (European Board for Digital Services) – אשר יורכב מגורמים רמי דרג מכל אחת ממדינות האיחוד האירופי, ומטרתו לתמוך במדינות האיחוד האירופי בטיפול במורכבות המרחב המקוון ולסייע לנציבות האירופית בפיקוח ואכיפה.

ה-Digital Markets Act (DMA) מתייחס לפלטפורמות ה-Gatekeepers, המשמשות למעשה כ"שער הכניסה" למרחב הדיגיטלי עבור ספקי השירותים והמוצרים. הכוח הרב שצברו פלטפורמות (ואנו נוסיף: כגון גוגל, פייסבוק, אמזון ואפל) הביא אותן לקבוע חוקים לעצמן ולכפות כללים בלתי הוגנים הן עבור הספקים והן עבור הצרכנים, באופן העלול לפגוע בפתיחות, בחדשנות ובתחרותיות של השירותים ברשת. החוק נועד להגביל את כוחן של פלטפורמות אלה, בפרט ביחס לפלטפורמות חדשות, קטנות ובינוניות, ולעודד חדשנות, תחרותיות וצמיחה של השווקים הדיגיטליים. החוק מגדיר את הקריטריונים להגדרת פלטפורמות כ"שער כניסה למרחב המקוון" (Gatekeepers): שליטה באחד או יותר משירותי ליבה ברשת, כגון מנועי חיפוש, רשתות חברתיות, שירותי הודעות, מערכות הפעלה ושירותי תיווך; וכן בסיס לקוחות גדול ולאורך זמן במספר מדינות באיחוד האירופי. באופן ספציפי, פלטפורמות יוכפפו ל-DMA ככל שהן תקיימנה שלושה קריטריונים מצטברים: (1) שווי של 65 מיליארד אירו או מחזור שנתי של 6.5 מיליארד אירו; (2) תיווך בין 45 מיליון לקוחות אירופים בחודש ו-10,000 בתי עסק בשנה; (3) קיום שני הקריטריונים הראשונים במשך 3 שנים רצופות. משהוגדרה חברה כ"שער כניסה" החוק דורש ממנה לפעול באופן פרו-אקטיבי לקידום הוגנוּת, ולהימנע מהתנהגויות המוגדרות בחוק כבלתי הוגנות. כך למשל, חברות שהוגדרו כ"שער כניסה" מחויבות לנקוט בצעדים הבאים: לאפשר לצדדים שלישיים לשתף פעולה עם השירותים אותן הן מציעות; לאפשר לספקים המפרסמים דרכם גישה לכל המידע הרלוונטי הנוגע לביצועי הפרסום שלהם; לאפשר לספקים המקבלים מהן שירותים גישה למידע הנוצר במסגרת פעילותם בפלטפורמה; וכן לערוך עסקאות עם לקוחותיהם גם מחוץ לפלטפורמה. מנגד, נאסר עליהן למנוע ממשתמשיהן להסיר תוכנות או אפליקציות שהותקנו מטעמן (pre-installed). כמו כן, נאסר עליהן למנוע ממשתמשיהן שירותים שנרכשו מחוץ לפלטפורמות, או להשתמש במידע שצברו על משתמשיהן לצורך תחרות בספקי שירותים אחרים העושים שימוש באותן הפלטפורמות (ומהווים אף הם לקוחות של אותן הפלטפורמות). הקנס על הפרת הכללים עלול להגיע עד לסך של 10% מהמחזור השנתי העולמי של הפלטפורמה וכן תשלומי קנס תקופתיים בסך מירבי של 5% מהמחזור השנתי העולמי של הפלטפורמה. במקרה של הפרות חוזרות ונשנות, מוסמכת הנציבות האירופית לנקוט בצעדים נוספים, כגון כפיית שינויים במבנה העסקי של הפלטפורמה, או מכירת חלקים ממנה.

מחברי המסמך מציינים כי עם סיום הליך חקיקתם של חוקים אלה, תגבר ההגנה על הערכים האירופים במרחב המקוון, כולל כיבוד זכויות האדם, חופש, דמוקרטיה, שוויון ושלטון החוק. כמו כן, תגבר התחרותיות בקרב השירותים הדיגיטליים, יורחב חופש הבחירה של הצרכנים ותישמר החדשנות ברשת. החוקים יהיו תקפים בשוק האירופי, אך צפויים לחולל השפעה גלובלית.

קישורים:

  1. מידע על תכניות הנציבות האירופית לקידום סביבת השוק הטכנולוגית-דיגיטלית באיחוד האירופי:
  2. תוכנית Europe’s digital transformation by 2030:   
https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/communication-digital-compass-2030_en.pdf
  • מידע על "חבילת החקיקה" הכוללת את שני החוקים בהם עוסקת סקירה זו (The DSA Package):
https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/digital-services-act-package
  • חוק ה-Digital Markets Act:
  • מידע כללי אודות החוק:
https://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024/europe-fit-digital-age/digital-markets-act-ensuring-fair-and-open-digital-markets_en#who-are-the-gatekeepers
  • נוסח הצעת החוק:
https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/proposal-regulation-single-market-digital-services-digital-services-act_en.pdf
  • חוק ה-Digital Services Act:
  • מידע כללי אודות החוק:
https://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024/europe-fit-digital-age/digital-services-act-ensuring-safe-and-accountable-online-environment_en
  • נוסח הצעת החוק:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/en/TXT/?qid=1608117147218&uri=COM%3A2020%3A825%3AFIN
שתפו את הכתבה:

מאת

error

אהבתם את הפוסט? הרשמו לעדכונים וקבלו את הפוסט הבא, ישר למייל שלכם