על אמזון, טיפים ויחסי עבודה

בחודש מרץ האחרון, הוחלט ברשות האמריקאית הפדרלית לסחר ((THE FEDERAL TRADE (COMMISSION להסדיר עפ"י צו מוסכם את יחסיה של אמזון מול השליחים הפועלים בשירותה. מתן הצו מסיים הליך משפטי של תביעה מצד ה-FTC, וזאת בעקבות חקירה אודות התנהלותה של אמזון. ה-FTC פעלה בעניין זה בשיתוף פעולה עם הלשכה להגנת הצרכן ("BCP") שקיבלה לידיה תלונות רבות מצד שליחים אודות התנהלות בלתי תקינה מצד אמזון.

מתוך כתב התביעה שהגישה הרשות עולה, כי בשנת 2015 השיקה אמזון תוכנית בשם – Amazon Flex שירות שבאמצעותו אנשים פרטיים העומדים בקריטריונים נדרשים, יכולים להירשם כשליחים של החברה; אלה ייחשבו בעיני אמזון כקבלנים עצמאיים. אמזון גיבשה מתווה תשלום לשליחיו, לפיו החברה תשלם לנהגים פוטנציאליים טיפים של לקוחות בנוסף לתעריף אחיד שנקבע עבור ביצוע משלוחים. עפ"י הנטען בכתב התביעה, אמזון הדגישה בפני השליחים המיועדים וכך גם ללקוחות כי בתוכנית Amazon Flex  – 100% מהטיפים יועברו לנהגים. הטיפים הוצגו ללקוחות ולשליחים כבונוס עבור ביצוע המשלוחים.

בהתאם לתוכנית, אמזון שילמה לנהגים שכר שעתי בסיסי של 18 דולר בתוספת 100% מהטיפים ללקוחות. אך בסוף 2016, ה- FTC מצאה שאמזון ביצעה שינויים סודיים בתוכנית מבלי לספר לנהגים או ללקוחות. במקום להעביר 100% מהטיפים לנהגים, אמזון הכניסה לכיסה כשליש מכל טיפ כדי לשלם לנהגים את המינימום המובטח. כפי שמסבירה זאת FTC בכתב התביעה: "אם תעריף הבסיס של אמזון במקום מסוים היה 18 דולר, והלקוח השאיר טיפ של 6 דולר לנהג, אז אמזון שילמה לנהג רק 12 דולר והשתמשה בטיפ המלא של 6 דולר כדי להגיע לתשלום מינימלי של 18 דולר לנהג". במילים אחרות, למרות המצג לנהגים ולקוחות, אמזון לקחה חלק נכבד מהטיפים שלקוחות ייעדו במפורש לנהגים והשתמשה בכסף להפחתת עלויות העבודה. אמזון המשיכה להשתמש במודל התמחור המקפח וזאתלמרות תלונות של נהגים ופרסום תקשורתי שלילי; זאת, עד אוגוסט 2019, המועד בו FTC הכריזה על פתיחת חקירה.

במרץ הנוכחי, במסגרת צו מוסכם, רשות הסחר הפדרלית השיתה על אמזון תשלומים כספיים והנחיות אופרטיביות ביחס לשליחים. על פי ההסדר, אמזון תידרש לשלם 61,710,583 דולר, שישמשו לפיצוי הנהגים. בנוסף, ייאסר על אמזון להציג בצורה מוטעית הכנסה או שכר של נהג כלשהו. ​​עליה להבהיר כמה מהטיפים ישולמו לנהגים, כמו גם אם הסכום ששילם הלקוח מהווה טיפ. אמזון תיקנס על ביצוע שינויים מבלי לקבל תחילה את הסכמת הנהג.

ניתן להסיק מספר מסקנות יישומיות: בפרסום הצעות עבודה עסקיות נדרשת שקיפות לגבי תנאים מהותיים והסבר מראש אודות מידע מהותי על שכר, טיפים וכו'. בעת שינוי אופי העסקה, יש להבהיר זאת לעובד. להסתיר את המתרחש מאחורי הקלעים – זו אסטרטגיה לא חוקית. כמו כן, על תאגיד להציג למתקשרים עימו בחוזה עבודה את התנאים המלאים בנוגע להטבה שהובטחה לעובד. כאמור, בנוסף לטענות הטעייה מצד נהגים, אמזון הטעתה גם את הלקוחות כאשר אמרה כי "100% מהטיפים מועברים לשליח שלך". על תאגידים מוטלת החובה לפרסם מידע מדויק ומהימן. כמו לגבי מאפייני מוצר או מחיר, חברות צריכות לגלות בפרסומיהן מידע גם בנוגע למדיניות הטיפים.

לכתב התביעה:

FTC v. AMAZON.COM, INC., and AMAZON LOGISTICS, INC., FILE NO. 1923123 (February 2, 2021)  

לצו המוסכם:

צו המוסכם בין אמזון לרשות הסחר הפדרלית ממרץ 2021

שתפו את הכתבה:

מאת

  • כרמל אליצור

    כרמל אליצור היא עמיתת מחקר צעירה במרכז חת לחקר התחרות והרגולציה; תלמידת תואר ראשון למשפטים בבית הספר למשפטים במסלול האקדמי המכללה למינהל.

    מייל אישי: carmelelizur@gmail.com
error

אהבתם את הפוסט? הרשמו לעדכונים וקבלו את הפוסט הבא, ישר למייל שלכם