סביבה, חברה וממשל  

בדצמבר 2022 פרסמה רשות ניירות ערך הוראה למנהלי קרנות ולבעלי רישיונות גדולים לדווח לציבור על אופן שילוב שיקולי חברה, סביבה וממשל (ESG – Environmental, Social, Governance) בקבלת החלטות השקעה. הוראה זו מהווה המשך להמלצות משנת 2021 במסגרתן קראה הרשות לכל התאגידים, שניירות הערך שלהם נסחרים בבורסה, לפרסם באופן וולונטרי דו"ח אחריות תאגידי שנתי. במסגרת ההוראה החדשה, ושעה שנושא ה-ESG תפס נפח משמעותי בשיח הציבורי, הרשות הורתה למנהלי קרנות ובעלי רישיונות גדולים לשקף למשקיעים את האופן שבו הם משלבים שיקולי ESG בהחלטות השקעה.

ההשקעות החברתיות הן תחום המתחשב ברווחה החברתית הכוללת, בנוסף לשיקולי הרווח הכלכלי. בשנים האחרונות חלה עליה בהתעניינות בתחום זה מצד משקיעים בשוקי ההון בעולם. אחד מעקרונות האסדרה בענף ההשקעות הוא הגילוי, המתבצע בשני מישורים: האחד – גילוי מצד תאגידים שמניותיהם נסחרות בבורסה על אופן התייחסותם לשיקולי ESG, והשני – גילוי מצד משקיעים, בעיקר גופים מוסדיים, על אופן התחשבותם בהיבטי ESG בהחלטות השקעה. כידוע, דרישות הגילוי מכוח דיני ניירות ערך מחייבות פרסום מידע על בסיס עיקרון המהותיות. הוראות הגילוי הספציפיות עוסקות בנושאים רבים, אך יישומם נגזר ממהותיות המידע הרלוונטי למשקיע הסביר (למשל: ע"א 5320/90 א.צ. ברנוביץ נכסים והשכרה בע"מ נ' רשות ניירות ערך (מיום 6.4.2023). במסגרת ההוראה החדשה של הרשות לניירות ערך, הוטלה על מנהלי קרנות ובעלי רישיונות גדולים החובה לבחון אם לתת משקל לשיקולי ESG, ולדווח על כך לציבור. חובה זו חלה בהליך הערכה וניהול סיכונים, בתהליך בחירת ההשקעה, בניתוח ההשפעה על התשואה, במדיניות ההצבעה באספות כלליות ובבירור צרכי הלקוח. על מנהלי קרנות ובעלי רישיונות גדולים הוטל לפרט אם מדיניותם כוללת שילוב של שיקולי סביבה, חברה וממשל. במידה ומדיניותם כוללת שיקולים אלה, עליהם להציג זאת, ולשקף את יישום המדיניות, כך שתהיה נגישה ומובנת למשקיע.

על פי המלצות הרשות משנת 2021, "מדיניות השקעות אחראית" נחשבת כזו המתחשבת בשיקולים בשלושה תחומים עיקריים: סביבה, חברה וממשל. מושג זה מבטא שינוי בנוגע לניהול השקעות ובחינה איכותנית של חברות. בתחום הסביבתי, מדיניות השקעות אחראית מביאה בחשבון שיקולים של זיהום סביבתי ותעשייתי, התחממות כדור הארץ, פגיעה בחי ובצומח, ועוד. בתחום החברתי, מדיניות אחראית מתחשבת בתנאי עבודה, בריאות העובדים ומתן זכויות לעובדים, תמיכה בקהילה ובחברה ומניעת הפרה של זכויות אדם. בנוגע לתחום התאגידי, מדיניות אחראית מביאה בחשבון את מידת הבקרה והממשל התאגידי, ולקיחת אחריות על פעולות התאגיד.

בעולם כולו ניתן לזהות מגמה של אימוץ רגולציה התומכת בשילוב שיקולי סביבה, חברה וממשל בתהליכי השקעות. בתוך כך, אומץ עקרון הגילוי המחייב את הגורם המפוקח לשקף לציבור באיזה אופן מיושמים שיקולים אלה באסטרטגית ההשקעות שלו. בארצות הברית לא קיימות דרישות גילוי פרטניות מכוח דיני ניירות ערך בנושאי ESG. עם זאת, ברקע המגמה הגלובלית הונחו שם לדיון שתי הצעות חוק בנושא: הראשונה, צפויה לחייב יועצי השקעות גדולים לאמץ וליישם מדיניות המתחשבת בגורמי סביבה, חברה וממשל בעת ביצוע השקעה; השנייה, צפויה לחייב קרנות לפרסם מדיניות הנוגעת לנהלי ממשל תאגידי, עבודה וזכויות אדם.

באירופה, כחלק מהמגמה הגלובלית, התפתחה לאחרונה פרקטיקה של חברות המדווחות לפי קריטריונים של ESG, כאשר לרוב הגילוי אינו נעשה מכוח החוק. מדינות שונות בעולם, בעיקר באירופה, החלו לדרוש מחברות גדולות העונות על קריטריונים מסוימים, כמו מספר מועסקים או מחזור הכנסות שנתי, לשלב במסגרת הדו"חות הכספיים השנתיים מידע בנוגע לפעילותן בתחום האחריות התאגידית לרבות שיקולי ESG. בשנת 2014 נכנסה לתוקף דירקטיבה אירופאית (Disclosure of Non-Financial and Diversity Information by Certain Large Undertakings and Groups) הקובעת כללי גילוי מידע שאינו פיננסי בחברות גדולות. הדירקטיבה קובעת כי החל משנת 2018 חברות גדולות המעסיקות יותר מ-500 עובדים, גם אם הן חברות פרטיות שאינן כפופות לדיני ניירות ערך, מחויבות לשלב מידע שאינו פיננסי בדו"חות הכספיים השנתיים שלהן: מדיניותן בסוגיות של הגנת הסביבה, אחריות חברתית ויחס לעובדים, כיבוד זכויות אדם, הימנעות ממעורבות בשחיתות ומתן שוחד, גיוון בהרכב הדירקטוריון, וכן, עליהן לפרסם הערכה בדבר השפעת שיקולי ESG על ערך החברה.

ראו: ״הוראות למנהלי קרנות ולבעלי רישיונות גדולים בדבר שילוב שיקולי סביבה, חברה וממשל בתהליכי קבלת החלטות השקעה וניהול סיכונים״ (רשות ניירות ערך, 19.12.2022).

https://www.isa.gov.il/%D7%92%D7%95%D7%A4%D7%99%D7%9D%20%D7%9E%D7%A4%D7%95%D7%A7%D7%97%D7%99%D7%9D/Mutual_Funds/1403/3395/Documents/he_ESGFINAL.pdf

שתפו את הכתבה:

מאת

  • עמית אשכנזי

    חבר בסדנת עמיתי מחקר צעירים של מרכז חת לחקר התחרות והרגולציה

    מייל אישי: amitashke50@gmail.com
error

אהבתם את הפוסט? הרשמו לעדכונים וקבלו את הפוסט הבא, ישר למייל שלכם