הטוב והרע במאגר האסדרה – מאמרה של ד"ר שרון ידין

ד"ר שרון ידין היא משפטנית, מרצה בכירה וחוקרת בבית הספר למנהל ומדיניות ציבורית במכללה האקדמית עמק יזרעאל. כמו כן, היא מומחית לרגולציה ומשפט מנהלי, מחברת שלושה ספרים ומעל 30 מאמרים. במאמרה – "הטוב והרע במאגר האסדרה", סוקרת ד"ר ידין את האתגרים הקשורים בהקמה של מאגר האסדרה (רגולציה), אשר זכה, עד כה, להתייחסות מועטה יחסית בשיח הציבורי והמשפטי. מאגר האסדרה הוא מרשם פומבי מקוון של נהלים, חוזרים, הנחיות, תקנות וחוקים בעלי אופי אסדרתי שמייסד חוק עקרונות האסדרה, התשפ"ב-2021. הטענה המרכזית של כותבת המאמר היא שבניגוד לקונוונציה המקובלת, הקמת מאגר האסדרה לשם הגברת שקיפות אינה בהכרח מהלך מנהלי נקי מספקות, ובמצבים מסוימים, החסרונות עלולים אף לעלות על היתרונות.

ד"ר ידין ממקדת את השיח בארבע קבוצות עיקריות של אתגרים וכשלים אפשריים במאגר האסדרה: קשיים קונספטואליים, קשיים דוקטרינרים, קשיים מהותיים וקשיים מעשיים. הקושי הראשון עוסק בהגדרה הרחבה למדי, ובהתאם – העמומה למדי, הקבועה בחוק ל"אסדרה". ביחס לקושי השני, ד"ר ידין מתארת סוגיות משפטיות חדשות שצפויות להתעורר בעקבות הקמת המאגר ומצריכות התייחסות. בהמשך, היא מפרטת בנוגע לקושי המהותי, המתבטא בשינוי דפוסי החקיקה והאסדרה בישראל לרעה. לבסוף, ד"ר ידין מציינת קשיים מעשיים הקשורים לניהול השוטף ולשימוש במאגר עצמו.

ד"ר ידין מציעה במאמרה שורה של פתרונות אפשריים והצעות ייעול לבעיות הנובעות מן המאגר, ובהם הגדרה של מטרות המאגר, שינוי מסוים בסוגי הנורמות שיכלול, נקיטת פעולות שונות להנגשת המאגר, ניהול בקרה על פרסום האסדרות, וניהול מעקב אחר שינויים בדפוסי האסדרה. כפי שציינה המחברת בסיכום, "עיצוב המאגר בכפוף לדגשים המוצעים עשוי להוביל לשיפור מהותי לא רק במימוש הערכים האינטרינזיים של השקיפות וההנגשה, כגון מימוש האוטונומיה של אלו המושפעים מן האסדרה, והגברת האמון בשלטון וביסודותיו הדמוקרטיים, אלא גם באסדרה עצמה." בהקשר זה המחברת מסבירה כי אין מדובר בנושא טכני שקשור רק להנגשת חקיקה ורגולציה ולפיתוח מנגנוני שקיפות, אלא למכשיר חשוב ומרכזי שיש בכוחו להשפיע על טיבה ואיכותה של האסדרה עצמה ועל יחסי הכוחות החברתיים והכלכליים במשק. יש לקוות כי המאמר יגיע לקובעי מדיניות ולגורמים האמונים על פיתוח מאגר האסדרה ועל יישום וניהול היבטיו המשפטיים, הטכנולוגיים והאחרים, וכי המלצותיו יזכו לאוזן קשבת. הוא מומלץ לקריאה לסטודנטים, חוקרים, אנשי הפרקטיקה הרגולטורית ומשפטנים המתעניינים באסדרה, שקיפות, חקיקה, מנהל דיגיטלי, ומאגרי מידע. טיוטת המאמר זמינה לקריאה כאן: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4659306 ולאחר סיום עבודת העריכה היא צפויה להתפרסם במחקרי רגולציה ט (2024).

שתפו את הכתבה:

מאת

error

אהבתם את הפוסט? הרשמו לעדכונים וקבלו את הפוסט הבא, ישר למייל שלכם