עבודה היברידית: האם יש לה יתרונות?

אנו סוקרים כאן מחקר חדש בנושא עבודה היברידית, המשלבת עבודה במשרד ועבודה מרחוק:

Nicholas Bloom, Ruobing Han, James Liang, How Hybrid Working from Home Works Out NBER Working Paper No. w30292, (July 27th, 2022)

המחקר, שנערך ע׳׳י חוקרים מאונ׳ ברקלי (סטנפורד) בשיתוף הלשכה הלאומית למחקר כלכלי במסצ׳וסטס, בחן את השפעת העבודה מרחוק על תפוקה וביצועים, לצד רווחה וקידום עובדים, במהלך אוגוסט 2021 לספטמבר 2022, בשיאה של מגפת הקורונה.

החוקרים ציינו כי עבודה מהבית החלה להתפתח בארצות הברית בעשורים האחרונים, בעיקר בחברות טכנולוגיה. בעקבות מגפת הקורונה עלה השימוש במודל ההיברידי באופן רחב היקף ובכלל המשק העולמי. ע׳׳פ הערכות, בשנת 2022 כ-30% מכלל ימי העבודה בשכר בוצעו באמצעות עבודה מהבית
(ראו גם: ׳׳Why Working From Home Will Stick׳׳ https://www.nber.org/system/files/working_papers/w28731/w28731.pdf).  בעניין זה מוכרים שלושה מודלים לדרך העבודה: עבודה מהבית (ללא הגעה למשרד); עבודה מהמשרד באופן מלא, ועבודה במודל היברידי המשלב בין שתי האפשרויות ומבוסס על חלוקה בין ימי העבודה בבית וימי העבודה במשרד. הרציונל לעבודה במתכונת היברידית מבוסס על הבחנה בין משימות הדורשות ביצוע פרונטלי, כגון: פגישות, אירועי הדרכה, חניכה ועוד, בעוד שימי עבודה מהבית נועדו לביצוע משימות הדורשות עבודה עצמאית, כגון: קריאה, כתיבה וקידוד. הקורונה הרחיבה את תחומי הפעילות בהם מקובלת עבודה מרחוק.

ככלל, ניתן להצביע על ארבעה יתרונות הקיימים במודל עבודה היברידי: ראשית, עבודה מהבית חוסכת התארגנות ונסיעה לעבודה (בארה׳׳ב, זמן הנסיעה הממוצע מוערך בכ-70 דקות ביום). שנית, העבודה מהבית מאפשרת ביצוע פעולות ממוקדות ביעילות רבה. שלישית, המתכונת ההיברידית מאפשרת לעובדים גמישות רבה יותר לשילוב פעילות אישית כמו ביקור אצל רופא, איסוף ילדים ממסגרת חינוכית וכדומה. רביעית, המעסיק חוסך הוצאות תפעול שוטף בשל הפחתת סך האנשים המגיעים למשרד מידי יום (לרבות כמות משרדים מופחתת, אפשרות להשכיר את המשרד בימים ריקים, הוצאות ניקיון וחשמל).

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון שני מדדים: ביצועיהם של העובדים במשך ששת חודשי המחקר וכן את שיעור הקידום של העובדים באותו פרק זמן. לשם כך, חולקו הנחקרים לשתי קבוצות: קבוצת המחקר, שמנתה 1612 אנשי שיווק, מהנדסים ועובדים בתחום הפיננסי שהועסקו בחברת הטכנולוגיה Trip.com ונבחרו באופן אקראי. קבוצה זו נדרשה לעבוד במודל היברידי, המשלב עבודה במשרד ועבודה מהבית לסירוגין במשך שבוע העבודה. כך, בימי רביעי ושישי ביצעו העובדים את מטלותיהם מהבית וביתר ימי העבודה – מהמשרד. לעומת זאת, קבוצת הביקורת נדרשה לעבוד במתכונת רגילה, מהמשרד בלבד.

החוקרים הצביעו על ארבעה ממצאים עיקריים שעלו מהניסוי:

  • שחיקה: חברי קבוצת המחקר הצביעו על הפחתה של 35% בשחיקתם כתוצאה מעבודה, בהשוואה לקבוצת הביקורת. בהתאמה, עלתה שביעותם רצונם של חברי קבוצת המחקר. בנוסף, העריכו חברי קבוצת המחקר שהעבודה מהבית שווה בערכה לשיעור של כ- 4%-8% משכרם החודשי.
  • גמישות: עובדים דיווחו שהעבודה מהבית אפשרה להם לבצע מטלות אישיות, שאחרת היו נדחות או מונעות מהם להגיע לעבודה. העבודה ההיברידית הפחיתה את שעות העבודה בכ-80 דקות ליום עבודה מהבית, אך הגדילה ב-30 דקות את היקף שעות העבודה ביתר הימים ובסופי שבוע בעבודה מהמשרד. למרות שהעובדים ציינו את חשיבות הגמישות המתאפשרת במודל ההיברידי, מדובר בתועלת מדרגה שניה יחסית לתועלת של חיסכון בנסיעות.
  • שינוי דפוסי עבודה: עובדים החלו לנהל פגישות ודיונים בתוכנות מפגש מקוונות גם כאשר עבדו במשרד. תופעה זו מעידה על כך שעובדים משנים דפוסי עבודה כאשר סביבת העבודה משתנה.
  • ביצועים ותפוקה: בסעיף זה נחלקו התוצאות בתוך קבוצת המחקר בהתאם לסוג התפקיד של הנחקר – בקרב עובדי הפיננסיים, השיווק והמכירות לא נרשמה עליה בתפוקה בין חברי קבוצת המחקר לבין חברי קבוצת הביקורת; ואילו בקרב עובדי הקוד נרשמה עליה של 8% בתפוקת הביצועים החודשית של העובדים במודל ההיברידי ביחס לקבוצת הביקורת. עם זאת, בדיקת תפוקת הביצועים היומית העלתה כי עובדי הקוד מקבוצת המחקר רשמו תפוקת ביצועים גבוהה יותר בימי העבודה מהמשרד ביחס לימים בהם עבדו מהבית. המחקר הסביר את הנתון המעניין בכך שהעובדים נוטים להפחית את שעות העבודה שלהם בימי עבודה מהבית, ולפצות על כך בימי העבודה מהמשרד. בנוסף, חברי קבוצת המחקר העריכו כי רמת ביצועיהם השתפרה ב-1.8% במהלך תקופת הניסוי. אמנם מדובר בעליה מינורית יחסית, אך יש בנתון זה כדי להעיד על שביעות רצונם של העובדים ביחס לביצועים שלהם.

יש לזכור כי חב' Trip.com היא חברה טכנולוגית. ככזו, קל יחסית להסב חלק משירותיה לעבודה היברידית. עם זאת, ישנם מקצועות שבהם המעבר למודל היברידי לא מתאפשר (כגון: אבטחה, רפואה, ניקיון וכו׳), ולעיתים הוא איננו ראוי (חינוך, מפגשים עם אנשי מקצוע מטפלים וכדומה). בסיכום הדברים, מהמחקר עולה כי עבודה היברידית היא בעלת השפעה חיובית על רווחת העובדים בכמה מישורים: גמישות בשעות עבודה, הפחתת שיעור השחיקה, חסכון בזמן נסיעה והתארגנות למשרד. ביחס לביצועי העובדים נרשמה עלייה משמעותית יחסית (של 8%) בהיקף התפוקה של עובדי הקוד, ואילו בשאר התפקידים התפוקה נותרה זהה ביחס לקבוצת הביקורת. בנוסף, חברי קבוצת המחקר הצביעו על שיפור ביצועי העבודה שלהם בהיקף של 1.8%. נתון זה חשוב משום שהוא מעיד על שיפור שביעות הרצון של העובדים ביחס לביצועים שלהם. כמו-כן, המחקר הודף את הביקורת השלילית על עבודה מהבית שנשמעה מצד מנהלי חברות ענק כמו טסלה, JP Morgan וגולדמן זאקס, שדחפו להחזרת העובדים למשרד בשלהי תקופת הקורונה.

למאמר ראו: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4173636

שתפו את הכתבה:

מאת

  • ניר פרי

    חבר בסדנת עמיתי מחקר צעירים של מרכז חת לחקר התחרות והרגולציה

    מייל אישי: nirkolesperi@gmail.com
error

אהבתם את הפוסט? הרשמו לעדכונים וקבלו את הפוסט הבא, ישר למייל שלכם