אמזון מעוותת את התחרות בשוק הקמעונאות

ביום 10.11.2020, הנציבות האירופית הודיעה לחברת אמזון כי היא חושדת שהפרה את כללי התחרות של האיחוד האירופי בשווקים הקמעונאיים המקוונים. החשדות נסבו על מתן יחס מועדף לסחורה הנמכרת על ידי אמזון או על ידי מוכרים שעושים שימוש בשירותיה הלוגיסטיים. מדובר בהודעה משמעותית, לנוכח העובדה שהטענות מופנות כלפי פלטפורמת המסחר האינטרנטית המובילה בעולם בתקופה בה המסחר האלקטרוני נמצא בשיאו.

בשנים האחרונות, קנייה באמצעות פלטפורמות מסחר מקוונות הפכה למקובלת בכל העולם. בפרט בתקופה זו של משבר הקורונה, אין עוררין כי חשיבות המסחר במרשתת מקבלת משנה תוקף. חברת אמזון, שנוסדה בידי ג׳ף בזוס, היא חברה אמריקנית למחסר אלקטרוני, הפועלת החל משנת 1994 ונחשבת לאחת מחלוצות המסחר האינטרנטי. החברה מפעילה פלטפורמה דומיננטית בשווקים בהם היא פועלת. היא נחשבת לקמעונאית ענק, הפועלת בשני כובעים: בראש ובראשונה כקמעונאית ישירה המוכרת סחורה וגם כקמעונאית עקיפה בכך שהיא מפעילה חנויות דיגיטליות עבור קמעונאים אחרים. ככזו, אמזון היא בעלת גישה לנתונים רגישים של ספקים מתחרים, כגון היקף היחידות מוזמנות, נתוני מכירות, הכנסות המוכרים ועוד.

הודעת הנציבות הגיעה בעקבות חקירה שנפתחה בשלהי יולי 2019 על רקע חשד שאמזון מנצלת את כוחה בשוק המסחר המקוון. הממצאים הראשוניים הצביעו על הימצאות כמויות גדולות של נתונים בהם אמזון עושה לכאורה שימוש לרעת מתחריה. נטען כי אמזון בכובעה כ״קמעונאית עקיפה״ אוספת נתונים עסקיים רגישים ומשתמשת בהם על מנת להעניק לעצמה יתרון בתחרות עם מוכרים פרטיים, התלויים בפלטפורמה שלה. הממונה באיחוד האירופי על מדיניות התחרות, גב׳ מרגרט וסטאגר, אמרה בהודעתה כי יש להבטיח שפלטפורמות הפועלות בתפקיד כפול לא יעוותו את התחרות, במיוחד כאשר מדובר בפלטפורמה בעלת כוח שוק כמו של חברת אמזון.

הנציבות הצביעה על חשדות בקשר עם שתי פרקטיקות פוגעניות לכאורה: האחת נוגעת לקריטריונים שאמזון קובעת לבחירת הזוכה ב-"Buy Box" המוצג באופן בולט באתר. השימוש ב-״Buy Box" מאפשר ללקוחות להוסיף לעגלת הקנייה פריטים הנרכשים מקמעונאים ספציפיים. מדובר באפשרות בעלת חשיבות רבה, מאחר והיא מבליטה את המוכר ובכך מייצרת לו רוב מכריע במכירות. פרקטיקה שנייה מתייחסת לאפשרות של המוכרים להגיע לקטגוריה של משתמשי ״פרימיום״: אלו נוטים לייצר מכירות גבוהות בשווקי אמזון ביחס למשתמשים רגילים. בשתי הפרקטיקות הנ״ל, נטען שאמזון משתמשת באופן שיטתי בנתונים של קמעונאיים עצמאיים על מנת להתחרות נגדם בפלטפורמה שלה ולהעניק יתרון לעצמה. באמצעות ה״Buy Box" אמזון משתמשת במידע עסקי רגיש של חברות וממנפת את מוצריה ובכך פוגעת בתחרות. כמו כן, לעניין משתמשי הפרימיום, לאמזון בתור מוכרת יש גישה למשתמשים אלו יותר מאשר למוכרים אחרים. באמצעות שימוש במידע זה, היא מעוותת את התחרות. שכן, היתרון בלהגיע למשתמשים שמבצעים מכירות גדולות ובתדירות גבוהה הוא ברור.

לאמזון עומדת האפשרות להשיב לחשדות והיא תוכל לבחון את המסמכים בתיק החקירה.

להודעת הנציבות האירופית לאמזון לחצו כאן.

שתפו את הכתבה:

מאת

  • קשת וכולדר

    עמיתת מחקר צעירה במרכז חת לחקר התחרות והרגולציה; סטודנטית לתואר ראשון למשפטים בבית הספר למשפטים במסלול האקדמי המכללה למינהל, מצטיינת דיקן תשע״ט ובוגרת תכנית מצוינות.

    מייל אישי: keshet2708@gmail.com
error

אהבתם את הפוסט? הרשמו לעדכונים וקבלו את הפוסט הבא, ישר למייל שלכם