דו"ח הקונגרס האמריקאי

דו"ח מיוחד מאוקטובר 2020 של וועדת התחרות, המסחר והמנהל בקונגרס האמריקאי הוקדש לחקירת השווקים הדיגיטליים. ארבע חברות הענק שנבחנו הן גוגל, פייסבוק, אמזון ואפל. כל אחת היא מונופול בתחומה: גוגל בתחום החיפוש המקוון ושולטת בשוק הפרסום האינטרנטי; פייסבוק היא מונופול בענף הרשתות החברתיות; אמזון דומיננטית בענף המסחר הקמעונאי, ואפל אוחזת בכח שוק משמעותי במערכות הפעלה של טלפונים סלולריים וטבלטים. כיום הן מהוות את "שער הכניסה" לשווקים הדיגיטליים. הוועדה מצאה שכל אחת מהחברות פועלת מתוך אסטרטגיה מונופוליסטית לשמור על ההגמוניה שלה ולדחוק מתחרים: גוגל מנצלת לרעה את שליטתה במנוע החיפוש ומעדיפה תוצאות המקדמות את המוצרים שלה וכן פרסום המהווה מקור לרווחיה. גוגל גם כורתת הסכמי בלעדיות עם יצרניות חומרה על מנת לדחוף את מנוע החיפוש שלה. פייסבוק מזהה יזמים צעירים ורוכשת חברות סטארט-אפ, או נאבקת בהן כדי להעלימן; פייסבוק גם לא שומרת על פרטיות המשתמשים. אמזון פועלת באופן אינטנסיבי לרכוש גופים מתחרים ומקדמת את מוצריה בפלטפורמה השיווקית. אפל מפלה אפליקציות מתחרות המבקשות להשתמש בחנות הווירטואלית שלה כדי לדחוף קדימה את האפליקציות שלה. כל ארבע הפלטפורמות מנצלות גישה למידע: גוגל עוקבת באופן שיטתי אחר דפוסי התנהגות של אפליקציות מתחרות כדי להתחרות בהן. פייסבוק מבצעת מעקבי מידע ברשת כדי לרכוש אפליקציות מתחרות. אמזון משתמשת במידע שמגיע אליה כפלטפורמה כדי לקדם את מוצריה שלה. אובחנו פרקטיקות אנטי-תחרותיות: למשל, גוגל מחייבת את יצרניות הטלפונים החכמים מבוססי אנדרואיד להתקין את האפליקציות שלה. גוגל גם מדרגת באופן קבוע את מוצריה שלה מעל מוצרים של צדדים שלישיים. כל תאגידי הענק הללו נוקטים במיזוגים אגרסיביים ומקדישים סכומי עתק לרכישת גופים עסקיים המאיימים על השליטה שלהן.

ומהן ההמלצות? המלצה עיקרית בדו"ח הקונגרס האמריקאי היא לבצע הפרדה מבנית בין הפלטפורמה לבין פעילות תוכן, במטרה להקטין ניגודי עניינים עסקיים. הפלטפורמות נדמות לכבישים ראשיים המספקות גישה לזירת השוק האינטרנטית. השליטה שלהן במפתח לכביש אינה מאפשרת לתחרות לצמוח. המטרה היא למנוע מצב שבו הפלטפורמה מתחרה בשחקני תוכן התלויים בשירותים שלה כפלטפורמה. יתרון ההפרדה המבנית נעוץ בזה שהוא קל לתפעול בהשוואה לסנקציות התנהגותיות, המחייבות פיקוח רגולטורי שוטף. הדו"ח ממליץ גם על אימוץ כללים לאיסור אפליה מצד פלטפורמות; אימוץ פרוטוקולים טכנולוגיים פתוחים שיאפשרו למתחרים נגישות למידע ושימוש פתוח; מתן אפשרות למשתמשים להעביר את התוכן של חשבונותיהם כדי לבנות לעצמם פרופיל בחשבון חלופי, ובדרך זו להקטין את בעית הקהל השבוי; הצרת האפשרות לבצע רכישות של חברות יזמיות ומיזוגים אופקיים ואנכיים, וכן התערבות בחוזים חד-צדדיים ובלתי מאוזנים המוכתבים על ידי הפלטפורמות.

לדו"ח הקונגרס האמריקאי ראו:

“Investigation of Competition in Digital Markets”; Majority Staff Report and Recommendations. Subcommittee on Antitrust, Commercial and Administrative Law of the Committee on the Judiciary. US 2020. Available at:

https://judiciary.house.gov/uploadedfiles/competition_in_digital_markets.pdf

שתפו את הכתבה:

מאת

  • ד"ר איריס סורוקר

    ד״ר איריס סורוקר, שופטת בדימוס, בוררת ומגשרת, מרצה למשפט מסחרי ומנהלת מרכז חת לחקר התחרות והרגולציה במסלול האקדמי המכללה למינהל.

    מייל אישי: IrisSo@colman.ac.il
error

אהבתם את הפוסט? הרשמו לעדכונים וקבלו את הפוסט הבא, ישר למייל שלכם