נייר עמדה של משרד המשפטים

משרד המשפטים פרסם ביולי 2020 את מסקנות הצוות הבין-משרדי לבחינת השפעות משבר הקורונה על קיום חוזים. הרקע לכתיבתו הוא החשש כי התפשטות מגפת הקורונה תשליך על ביצוע חיובים חוזיים. מטרת המלצות משרד המשפטים היא למנוע התנערות מהתקשרויות חוזיות על רקע פרוץ המגפה.

המלצות משרד המשפטים מתרכזות בכמה מסלולי פעולה: המסלול הראשון מתייחס לאפשרות של הצדדים לנהל משא ומתן בתום לב ובשיתוף פעולה לצורך חלוקת הסיכון באופן הדדי. הומלץ לפעול לקיום החוזה בקירוב, להשעות חיובים או לסיים חוזה בדרך של פשרה (בין אם קיומו איננו אפשרי ובין אם איננו מעשי). הוצע לראות בתנאי אי-הצפייה הקבוע בסעיף 18 לחוק החוזים (תרופות), כתנאי שמתקיים בעת הזו משום הנסיבות החריגות, הקיצוניות והנדירות של המשבר. קביעה זו אין בה כדי לקבוע שהגנת הסיכול חלה בכל מקרה, או לאפשר לצדדים לחוזה להתנער מחיוביהם. אך יש לעשות מאמץ לבצע התאמות בחוזים לנסיבות שהשתנו. משרד המשפטים ממליץ למתדיינים לפנות להליכי גישור לגיבוש פתרונות מוסכמים.

מסלול שני מתייחס להמלצה לחוקק הסדרים הנוגעים לענפים מסוימים, ביניהם ענף התרבות, מופעים, אולמות אירועים וגני ילדים פרטיים. הוצע שלא להתערב בענף השכירות העסקית משום חשיבות הוודאות. אם הושגו הסכמות בדרך של פשרה לאחר תחילת משבר הקורונה ולפני כניסתם לתוקף של תיקוני חקיקה – מומלץ שלא להתערב בהם.

מסלול שלישי עוסק בצורך לשפר את הסדר הסיכול החוזי. משבר הקורונה הראה כי דין הסיכול הקיים היום בחוק לא מספק מענה לכלל הקשיים שהתעוררו. ההסדר בהצעת חוק דיני ממונות הוא בעל יתרון, שכן אינו מגדיר אף צד כמפר או כנפגע, אלא מאפשר השבה הדדית ושיפוי הדדי. אומץ בו מבחן הסיכון לצפות אירוע מסכל על מי מהצדדים לחוזה, במקום מבחן הצפיות. אירוע מסכל מוגדר בחוק דיני ממונות כמצב דברים בו ישנן נסיבות חדשות שאינן מאפשרות את קיומו בשל מניעה פיזית או מניעה חוקית, גם כאשר סוכלה מטרת החוזה. ההסדר קובע עוד ביצוע בקירוב וסיכול חלקי. נייר העמדה מציע לאמץ את הסדר הסיכול הקבוע בהצעת חוק דיני ממונות, שתחולתו עתידית.

למסקנות הצוות הבין-משרדי לבחינת השפעות משבר הקורונה על קיום חוזים לחצו כאן.

ראו גם נייר עמדה של מרכז חת לחקר התחרות והרגולציה בנושא סיכול וכח עליון בסכסוכים חוזיים בעת קורונה: לחצו כאן.

שתפו את הכתבה:

מאת

error

אהבתם את הפוסט? הרשמו לעדכונים וקבלו את הפוסט הבא, ישר למייל שלכם