התחדשות בשוק המלט

בספטמבר האחרון הודיעה הממונה על התחרות כי בעקבות שינויים בענף המלט, ניתן להורות על ביטול ההכרזה על נשר מפעלי מלט ישראליים בע"מ כמונופולין בענף המלט, הכרזה אשר עמדה בתוקפה למשך למעלה מ-30 שנה.

בשנת 1988 הוכרזה נשר כמונופולין בענף המלט. במשך תקופה ארוכה, בשל העדר מתחרים בשוק המקומי והיעדר ייבוא, החזיקה נשר בכוח שוק משמעותי ובנתח שוק העולה על 50%. בשנים האחרונות חלו שינויים משמעותיים בשוק שגרמו לירידה מתמשכת בנתח השוק ובכוח השוק בו החזיקה נשר. השינוי העיקרי נובע מפיתוח תשתיות חדשות לייבוא מלט. בעבר, מלט מיובא נפרק רק ברציף אחד בנמל אשדוד, אולם באמצעות התשתיות החדשות שפותחו, ניתן כיום לייבא מלט לישראל דרך רציפים נוספים בנמל אשדוד, נמלי חיפה ומספנות ישראל. בנוסף, צמצום ההגבלות על הייבוא של מלט והימנעות מהטלת היטלי היצף סייעו להתפתחות התחרות והביאו לכך שכיום ניתן לייבא מלט לישראל ממדינות רבות כגון: יוון, טורקיה, קפריסין וירדן. תמורה נוספת היא התווספותם של מתחרים מקומיים חדשים המייצרים מלט בישראל, למשל מפעלי טחינת קלינקר, שפגעו בכוח השוק של נשר ופיתחו את התחרות בשוק.

הממונה בחנה, בהתאם לקבוע בסעיף 26(א) לחוק התחרות הכלכלית, אם חלקה של נשר בענף המלט ירד מתחת ל-50% ואם איבדה באופן מהותי את כוחה בשוק. הממונה ציינה כי השוק אינו יציב, כך שחלקו של אדם או תאגיד בשוק בו הוא פועל משתנה באופן תמידי. לפיכך, לא כל שינוי זמני בחלקו של אדם או תאגיד יהווה ביסוס להחלטה לבטל הכרזה כבעל מונופולין. החלטה כזו צריכה להתבסס על תשתית עובדתית שמוכיחה, כי באופן עקבי ועל פני תקופת זמן משמעותית, הגורם המוכרז כבעל מונופולין אינו עומד בתנאיי החוק.

הממונה קבעה כי לאור השינויים המשמעותיים שחלו בשנים האחרונות בשוק המלט, קיימת מגמה ברורה של קיטון בחלקה וכוחה של נשר וגידול בנתחי השוק של מתחריה. לאור זאת, תנאי החוק לא מתקיימים עוד בעניינה של נשר. נקבע כי אין צפי שחלקה של נשר יעלה, בתקופה הקרובה, מעל ל-50% ו/או שכוחה בשוק יהפוך למשמעותי. לאור האמור, הורתה הממונה על התחרות על ביטול הכרזתה של נשר כבעלת מונופולין בשוק. ונקבע, כי קיומו של שוק תחרותי צפוי להביא להורדת מחירים. 

להחלטת הממונה על התחרות לחצו כאן.

שתפו את הכתבה:

מאת

  • אדר עטיה

    עמית מחקר צעיר במרכז חת לחקר התחרות והרגולציה; סטודנט לתואר ראשון למשפטים בבית הספר למשפטים במסלול האקדמי המכללה למינהל; בוגר תכנית פרוסמינריון למצטיינים.

    מייל אישי: adaratia1@gmail.com
error

אהבתם את הפוסט? הרשמו לעדכונים וקבלו את הפוסט הבא, ישר למייל שלכם