על טראמפ, פייסבוק ורגולציה עצמית

ביום 5.5.2021 פורסם כי הדירקטוריון של "מועצת הפיקוח" של פייסבוק ("Oversight Board") אישר את החלטת החברה מינואר 2021 – להגביל את הגישה של נשיא ארצות הברית לשעבר, דונלד טראמפ, לפרסום תכנים בעמוד הפייסבוק ובחשבון האינסטגרם שלו. המועצה ביקרה בהחלטתה את החלטת פייסבוק כנגד דונלד טראמפ – השעית השימוש בחשבון לזמן לא מוגבל – וקבעה כי מדובר בתגובה לא מידתית שאינה ראויה. זאת, לאור העובדה שניתן היה, כך צוין, לפעול באחת הדרכים הרגילות של פייסבוק, הכוללות הסרת תוכן מפר או הטלת תקופת השעיה מוגבלת בזמן. לאור זאת, המועצה הנחתה את פייסבוק לבחון מחדש את החלטתה ואת האפשרות להחליפה בתגובה מידתית ותחומה. פייסבוק נדרשה בנוסף לקבוע מדיניות ברורה שתקדם את ביטחון הציבור לצד כיבוד חופש הביטוי. כל זאת, תוך שישה חודשים מיום פרסום ההחלטה.

רקע: ביום 6.1.2021, במהלך התפרעות במסגרתה נכנסו פורעים בכוח לבניין הקפיטול בוושינגטון הבירה, פרסם הנשיא דאז, דונלד טראמפ, בחשבונות הפייסבוק והאינסטגרם שלו, סרטון ובו אמר כי הוא מבין את כאבם של הפורעים, בשל ״גניבת הבחירות לנשיאות״, אולם ביקש מהם להפסיק את מעשיהם וללכת הביתה. פייסבוק ראתה בפרסום האמור הפרת כלליה ותמיכה באנשים וארגונים מסוכנים, והסירה את הפרסום. טראמפ בתגובה פרסם הודעה חדשה ובה הביע מעין תמיכה בהתפרעויות, לצד קריאה להפסיקם. לאחר בחינת הודעותיו של טראמפ בחשבונותיו וברשתות חברתיות נוספות, ובהתחשב בהחמרת האלימות בקפיטול, פייסבוק החליטה  לחסום את החשבון לזמן בלתי מוגבל. ביום 21.1.2021 הפנתה פייסבוק את המקרה למועצה המפקחת וביקשה את המלצותיה לגבי השעית משתמשים המכהנים בתפקידים פוליטיים.

המועצה מצאה כי טראמפ הפר בפרסומיו את הנחיות הקהילה של פייסבוק ואינסטגרם, בדגש על הכללים האוסרים לפרסם שבחים או תמיכה בפעילויות אלימות. במעשיו, כך נקבע, יצר טראמפ סיכון ממשי לאלימות, קל וחומר כאשר באותם ימים כיהן כנשיא ארה״ב והיה בעל השפעה גבוהה, עם 35 מיליון עוקבים בפייסבוק ו -24 מיליון באינסטגרם. המועצה הביעה דעה כי השעיית החשבונות הייתה מוצדקת, אך לא היה ראוי לעשות זאת לתקופה 'בלתי מוגבלת', ללא קריטריונים הקובעים באיזה מועד ואם בכלל החשבון יוחזר. המועצה הזכירה בהחלטתה כי תפקידה של פייסבוק הוא ליתן מענה מידתי כנגד הפרות של מדיניותה ואילו תפקידה של המועצה הוא להבטיח כי הכללים והתהליכים של פייסבוק עולים בקנה אחד עם מדיניות זו. בתוך כך, היה על פייסבוק להפנות את המקרה למועצה בטרם קיבלה החלטה. צוין כי אין בהעברת התיק למועצה כדי להסיר מפייסבוק אחריות בגין מעשיה.

המועצה הנחתה את פייסבוק לבחון מחדש את תגובתה הקיצונית ולהחליט על מענה מתאים יותר, תוך התייחסות לחומרת ההפרה והסיכוי לפגיעה עתידית. כמו כן, צוין כי כלליה של פייסבוק צריכים לחול באופן אחיד על כל מִשְׁתַּמְּשֶׁיהָ, אולם כחלק מהערכת ההסתברות לפגיעה עתידית, ניתן להתחשב ברמת ההשפעה של המשתמש שעשויה להצריך נקיטת פעולות מנע באופן מידי.

נזכיר כי "מועצת הפיקוח" הנ"ל היא גוף וולונטרי אשר פייסבוק הקימה כחלק מהתנהלות תאגידית, וכי אין מדובר בגוף פיקוח שלטוני. ההחלטה מעוררת דיון מעניין באפקטיביות של רגולציה עצמית מצד תאגיד מסחרי.  שעה שמדובר במונופול רב עוצמה כפייסבוק, החלטה בדבר השעיית חשבון צפויה להיות בעלת השלכה רחבה, הן במישור חופש הביטוי של הפרט והן מבחינת ניקיון השיח הציבורי הכללי. על רקע מעמדה המיוחד, ראוי לעודד את פייסבוק לפעול לפי עקרונות של סבירות ומידתיות, החלים על גופים ציבוריים ומעין ציבוריים.

להחלטת המועצה החיצונית של פייסבוק בענין טראמפ לחצו כאן 

שתפו את הכתבה:

מאת

  • אדר עטיה

    עמית מחקר צעיר במרכז חת לחקר התחרות והרגולציה; סטודנט לתואר ראשון למשפטים בבית הספר למשפטים במסלול האקדמי המכללה למינהל; בוגר תכנית פרוסמינריון למצטיינים.

    מייל אישי: adaratia1@gmail.com
error

אהבתם את הפוסט? הרשמו לעדכונים וקבלו את הפוסט הבא, ישר למייל שלכם