פרקטיקה מונופוליסטית?

בחודש מאי הנוכחי, מתקיימים דיונים בביהמ"ש מחוז צפון קליפורניה בפני השופטת איבון גונזלס רוג'רס (9th Circuit – United States District Court for the Northern District of California), בנוגע לתביעה שהגישה Epic Games, Inc. נגד .Apple Inc, בה נטען כי Apple מהווה מונופולין ופועלת באופן אסור בהגבלות שהיא מטילה על מפתחי אפליקציות ובפרט Fortnite App, לרכוש את המשחק רק באמצעות חנות Apple ולשלם על רכישות במסגרת המשחק באמצעות מנגנון תשלום של Apple בלבד.

ראשית הסכסוך בחוסר ההסכמה בין שתי החברות: Epic Games הציגה מנגנון תשלומים חדש שאיפשר לגיימרים (משחקנים) לרכוש ישירות את המטבע המשמש את משחקני ה-Fortnite. מנגנון התשלומים מאפשר לאפליקציה לעקוף את מסגרת הרכישה בחנות של Apple ואת העמלה המשמעותית ש- Appleגובה עבור כל רכישה. Apple הגיבה במהירות ומחקה את האפליקציה מחנות האפליקציות.

Epic games הגישה בקשת צו מניעה זמני כנגד Apple. Epic games טוענת כי ההסרה מהחנות של Apple היא דוגמה לכך שApple- מגבירה את כוחה העצום במטרה להטיל מגבלות בלתי סבירות בשוק עיבוד התשלומים. לטענת Apple, Epic games אפשרה תכונה באפליקציה שלה שלא נבדקה או אושרה על ידי Apple, הדבר נעשה בכוונה מפורשת להפר את הנחיות ה- App Store בנוגע לתשלומים החלים על כל מפתח אפליקציה שמוכר מוצרים או שירותים דיגיטליים.  צו מניעה זמני – לא ניתן. עם זאת, ההליך המשפטי התפתח להגשת כתב תביעה שמתנהל בימים אלו. Epic games טוענת שאופן הפעלת חנות האפליקציות של Apple (App Store) מלמדת על פרקטיקה מונופוליסטית, מכיוון ש-Apple מאפשרת לבצע רכישות והתקנה של אפליקציית המשחק Fortnite רק מתוך החנות של Apple, וכך שולטת במערכת התשלומים וגובה עמלה. הרכישות בחנות האפליקציות של Apple ובאמצעות מערכת התשלום של Apple, חלות על יותר ממיליארד מכשירי Iphone ברחבי העולם –Apple  בדרך כלל גובה עמלה של 30% בכל קנייה.

Epic Games טוענת כי יש לשמר את זכות הצרכנים להתקין אפליקציות ממקורות לבחירתם ואת זכות המפתחים להתחרות בשוק הוגן. לטענתה, אין לאפשר לApple- להשתמש בדומיננטיות של הפלטפורמה שלה כדי לחסום כניסה ולא לאפשר מגרש משחקים דיגיטלי שוויוני. המדיניות של Apple מרעה עם הצרכנים שמשלמים מחירים גבוהים מהראוי, בגלל היעדר תחרות בין רכישה מחנויות שונות ואפשרויות עיבוד תשלומים מגוונות. נטען כי מדיניות Apple פוגעת גם במפתחים, שהפרנסה שלהם לעתים קרובות תלויה בשיקול הדעת של Apple לגבי מי לאפשר בפלטפורמת ובאילו תנאים.

לבקשת צו המניעה של אפיק גיימס נגד אפל, אוגוסט 2020

שתפו את הכתבה:

מאת

  • כרמל אליצור

    כרמל אליצור היא עמיתת מחקר צעירה במרכז חת לחקר התחרות והרגולציה; תלמידת תואר ראשון למשפטים בבית הספר למשפטים במסלול האקדמי המכללה למינהל.

    מייל אישי: carmelelizur@gmail.com
error

אהבתם את הפוסט? הרשמו לעדכונים וקבלו את הפוסט הבא, ישר למייל שלכם