מיזוגים!

מיזוג בין ״נבו״ ל"המתמחה"

באוקטובר 2020, קבוצת קו מנחה שירותי מדיה ותקשורת בע״מ, הגישה ערר כנגד החלטת הממונה על התחרות שאשרה את המיזוג בין  "המתמחה" לחב' "נבו״. המיזוג המדובר הוא בין שתי חברות דומיננטיות הפועלות בתחום המשפט בישראל: חב׳ ״המתמחה״ מחזיקה במותג ״המתמחה״ ומספקת שיעורי לימוד והכנה לבחינות ההסמכה של לשכת עורכי הדין בישראל ואילו חב׳ נבו הוצאה לאור בע״מ מפעילה את המאגר המשפטי הידוע ״נבו״.

קבוצת קו מנחה שירותי מידע ותקשורת היא חברה ציבורית העוסקת בספרות מקצועית במגוון תחומים לרבות שוק ההון, כלכלה, משפטים ולה מספר חברות בנות. בין היתר,  הקבוצה מפעילה את המאגר המשפטי ״תקדין״ ובעלת המניות בחברת ״מחשבות״ שעוסקת בהוצאה לאור והדרכה בתחום המשפטי.

באפריל 2021, בית הדין לתחרות דחה את הערר שהוגש על ידי חב' קו מנחה על ההחלטה לאשר את המיזוג בין שתי החברות. מבדיקה שערכה רשות התחרות, עולה כי אין במיזוג לפגוע בתחרות הענפית ואף יש לו יתרונות פרו תחרותיים; זאת משום שהמיזוג מנתק את הזיקה בין לשכת עורכי הדין בישראל לבין קורס ההכנה למבחני הלשכה.

להודעה על דחיית הערר ראו

 אושר המיזוג בין בתי ההשקעות אלטשולר שחם ופסגות

במאי האחרון, הממונה על התחרות אישרה מיזוג בין שני בתי השקעות מובילים בישראל הפועלים בשוקי הפנסיה, הגמל וההשתלמות. מבדיקות שערכה הרשות עולה כי המיזוג אינו צפוי לפגוע בתחרות בתחומים הנ"ל. לצד שתי החברות שלעיל, פועלים בתחום מספר בתי השקעות נוספים וחברות ביטוח לרבות מנורה מבטחים, הראל, כלל, מגדל והפניקס.

אמנם, בעקבות המיזוג, היקף הנכסים המנוהלים בידי חב' אלטשולר שחם צפוי להתקרב להיקף שמנוהל על ידי חמש החברות שצוינו לעיל. עם זאת, הדינמיקה התחרותית הרווחת בתחום מלמדת על כך שמדובר בשווקים הכוללים מגוון של שחקנים וביניהם חסמי מעבר נמוכים יחסית. הרפורמות האחרונות שננקטו בשוק ההון על ידי רשות שוק ההון, הקלו על מעבר לקוחות בין המתחרות ובכך עודדו צמיחה של מתחרים קטנים. למרות העובדה שאלטשולר שחם היא שחקן מוביל במוצרים מסוימים – המיזוג לדעת הרשות לא צפוי להקנות לה כוח שוק באופן שעלול לפגוע בתחרות או בציבור. כך, הנתונים מצביעים על ירידה בגובה דמי הניהול בין השנים 2019-2014. בתחומי הגמל וההשתלמות, ממצאי הבדיקות מצביעים על שווקים דינמיים ותנודתיים. מדובר בתחום בעל חסמי מעבר נמוכים ופועלים בו מגוון שחקנים לרבות חברות ביטוח, בתי השקעה וקרנות סקטוריאליות שרלוונטיות לאוכלוסיות מוגדרות. נמצא כי החברות שמובילות בתשואות, ברוב המקרים מובילות בגיוסי לקוחות. החסמים שמשפיעים על ההתרחבות בתחום נמוכים יחסית ולכן חברה שתציג תשואות טובות – תצליח לגייס לקוחות. בדומה לענף הפנסיה, דמי הניהול מצויים במהלך העשור האחרון במגמת ירידה מתמשכת.

להודעה על אישור המיזוג ראו

שתפו את הכתבה:

מאת

  • קשת וכולדר

    עמיתת מחקר צעירה במרכז חת לחקר התחרות והרגולציה; סטודנטית לתואר ראשון למשפטים בבית הספר למשפטים במסלול האקדמי המכללה למינהל, מצטיינת דיקן תשע״ט ובוגרת תכנית מצוינות.

    מייל אישי: keshet2708@gmail.com
error

אהבתם את הפוסט? הרשמו לעדכונים וקבלו את הפוסט הבא, ישר למייל שלכם