קרטל ספרי הלימוד

במרס 2021 נגזר עונשם של הנאשמים בפרשת "קרטל ספרי הלימוד" – שש חברות להפצת ספרי לימוד וכן נושאי משרה בהן, שהורשעו בעבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, החרמה משותפת של מכרז ותיאום מכרז. על נושאי המשרה הוטלו עונשי מאסר בפועל.

"קרטל ספרי הלימוד" הוא שם לפרשה שראשיתה בשנת 2008. מספר חברות להפצת ספרי לימוד תיאמו ביניהן הצעות מחיר לקראת מכרזים שערך משרד החינוך במסגרת פרויקט  השאלת ספרי לימוד. הנאשמים תיאמו גם החרמה של מכרזים במטרה להשיא את רווחיהן על חשבון ציבור ההורים והתלמידים. התנהלות זו נמשכה חמש שנים, עד שבשנת 2015 הוגש כתב אישום.

כידוע, לפי סעיף 2 לחוק התחרות הכלכלית, תשמ"ח-1988 אין בעבירה של הסדר כובל להוכיח פגיעה בפועל בתחרות, אלא די להצביע על פוטנציאל לפגיעה כזו. היסוד הנפשי הנדרש להשתכללות העבירה היא ידיעה בפועל של הנאשמים על אודות השלכות התנהגותם ואפשרות גרימת התוצאות שיצמחו ממנה. כאן, הנאשמים טענו לפגיעה בשוויון העשויה לבסס הגנה מן הצדק בשל אכיפה בררנית. לטענתם, תנאי המכרז יצרו חזית אחידה של בתי הספר, מוסדות החינוך והרשויות המקומיות מול חברות ההפצה. נטען שתנאי המכרז מצמצמים את חלופות המכירה שבפני המפיצים, מעצימים את כוח המיקוח של הרוכש ושעצם איגוד הרוכשים לרכישה משותפת למעשה הופכים את המכרז עצמו להסדר כובל.

בית המשפט פסק שאין בסיס לטענה של פגיעה בשוויון: ראשית, אין תשתית שמלמדת על תחרות בין מוסדות החינוך על רכש ספרים שעלולה לפגוע בתחרות בין המפיצים. שנית, משרד החינוך פעל ליישום חוק השאלת ספרי הלימוד, תשס"א-2000 במטרה להוזיל מחירים ולצמצם פערים חברתיים. פעולה זו תואמת את החקיקה לעניין מכרזים משותפים: "קשה עד מאוד לראות במשרד החינוך כמי שנמצא באותה קבוצת שוויון של הנאשמים… מטרתם הייתה להביא להוזלת ספרי לימוד ולצמצום פערים חברתיים. מדובר בפעולה שלטונית, שבוצעה בגלוי וברבים, ולתכלית ראויה.. פעולת הנאשמים, לעומת זאת, לא נועדה אלא להשיא את רווחיהם… פעולות אלו אף הוסתרו מן הרשויות".

בית המשפט גזר שמונה חודשי מאסר בפועל על סיגל חבז, מנהלת בחברת "ספר לכל". על מר אודי זלוף, שכיהן אף הוא כמנהל בחברה זו, נגזרו ארבעה חודשי מאסר בפועל, ועל מר רחמים זלוף, בן 86, הבעלים של החברה, נגזרו חודשיים מאסר בפועל לצד חודשיים של עבודות שירות. בית המשפט גזר שישה חודשי מאסר בפועל על מר עודד שפר, הבעלים והמנכ"ל של חברת "מדע". בית המשפט גזר חמישה חודשי מאסר על מר שי כהן, שכיהן כמנהל בחברת "יש הפצות", ועל מר משה כהן, המנכ"ל והבעלים של החברה נגזרו 75 ימי מאסר בפועל. לצד עונשי מאסר הוטלו קנסות בגובה של עשרות ומאות אלפי שקלים הן על החברות והן על נושאי המשרה. הקנס הגבוה ביותר הושת על חב' "ספר לכל" בסכום של 500,000 שקלים. חברה זו הורשעה בכל העבירות שטענו בכתב האישום: צד להסדר כובל וקבלת דבר במרמה, עבירות על ידי אורגן של החברה.

הטלת עונשים של מאסר בפועל בגין עבירות לפי חוק התחרות הכלכלית איננה מהלך שבגשרה. גזר הדין, מפי כבוד השופט עודד שחם, מהדק את האכיפה הפלילית בתחום זה.

להכרעת הדין ראו: ת"פ (י-ם) 54822-08-15 מדינת ישראל נ' כהן ואח' (14.03.2021).

לגזר הדין ראו: ת"פ (י-ם) 54822-08-15 מדינת ישראל נ' כהן ואח' (27.10.2020).

שתפו את הכתבה:

מאת

  • פז מאיו קרופמן

    עמיתת מחקר צעירה במרכז "חת" לחקר התחרות והרגולציה, סטודנטית תואר ראשון למשפטים במסלול האקדמי - המכללה למנהל.

    מייל אישי: pazmk1@gmail.com
error

אהבתם את הפוסט? הרשמו לעדכונים וקבלו את הפוסט הבא, ישר למייל שלכם