ארצות הברית: מדד המחירים לצרכן בעליה חדה

מדד המחירים לצרכן בארה"ב מרקיע שחקים. לפי פרסום של ה- U.S. Bureau of Labor Statistics (הלשכה האמריקאית לסטטיסטיקה), בשנת 2021 חלה עלייה של כ-7% במדד הכללי וכ-5.5% לאחר ניכוי מחירי אוכל ואנרגיה (דלק, גז וכיו"ב), שנתפסים כתנודתיים במיוחד. מדובר בעלייה החדה ביותר שנרשמה מאז 1982. לשם השוואה, בעשרים השנים האחרונות, שיעור העלייה הממוצע במדד עמד על כ-2% בלבד, הן במדד הכללי והן במדד המנכה את מחירי האנרגיה והאוכל.

מדד המחירים לצרכן מודד את אחוז השינוי שחל במהלך תקופה מסוימת ב"סל מוצרים" קבוע, הכולל מוצרים ושירותים נפוצים שניתן לעקוב באופן סדיר אחר מחיריהם. עלייה במדד המחירים לצרכן מצביעה על עלייה ביוקר המחיה, ושחיקה בערך הכסף (אינפלציה).

גרף אחוז השינוי החודשי במדד המחירים הכללי – אתר הלשכה האמריקאית לסטטיסטיקה

הנתונים שפורסמו באתר הלשכה מלמדים כי העלייה הדרמטית ביותר נצפתה במחירי האנרגיה, שהאמירו בכ-29% במהלך השנה. נרשמה עליית מחירים משמעותית גם בשוק כלי-הרכב המשומשים ובשוק הטבק, בשיעורים של 37% ו-9% בהתאמה. הנתונים מראים כי מחירי המזון עלו בשיעור של 6.3%.

טור שפורסם לאחרונה במגזין New York Times, מבקש להסביר את העלייה החדה במחירים. מוצע כי הסיבה המרכזית לעלייה נעוצה בשיבושים בשרשראות האספקה, שנגרמו בעקבות התפרצות מגפת הקורונה; זאת, מאחר והמאבק במגפה העולמית הוביל לסגרים מרובים ולצמצום היקף המסחר בין המדינות. כפועל יוצא מכך, היכולת של היצרנים לספק כרגיל את מוצריהם ולהפיצם ברחבי העולם נפגעה משמעותית. היצע מוצרי הצריכה בשוק הצטמצם, והוביל לעליית מחירים. יתר על כן, מחסור במוצרים חדשים הוביל לעליית מחירים בשוק המוצרים המשומשים, כך שבתחילת שנת 2021 נרשמה עליה ניכרת במחירי מוצרים מ"יד-שנייה", כגון ספות ומכוניות. נטען כי בעוד שההשלכות על המחירים של מוצרי הצריכה היו צפויות, המאבק הממושך במגפה גרר אחריו גם השלכות פחות צפויות. כך למשל, מתחילת המגפה מחירי הבתים בארה"ב עלו משמעותית, והשאירו קונים פוטנציאליים רבים "מחוץ למשחק" בשוק הדירות. העלייה במחירי הדירות הובילה גם לעלייה במחירי השכירות. העלייה במחירי הדיור (הן בקנייה והן בשכירות) תופסת נפח משמעותי במדד הכללי של מחירים לצרכן.

בכתבה מובאת דעתו של Jerome H. Powell, נגיד הבנק הפדרלי של ארה"ב (The Federal Reserve System), שהתבטא בנושא במהלך נאום בקונגרס. לשיטתו, העלייה החדה במחירים של מוצרי הצריכה היא תוצאה ישירה של הפרת האיזון בין ההיצע והביקוש בשוק. העובדה המדאיגה היא שהעלייה במחירים התרחבה לתחומים נוספים, כמו שוק הדיור. לדבריו, ההתרחבות הזו מגבירה את הסיכון לאינפלציה. דבריו של Powell כוונו לתוכנית פעולה למאבק באינפלציה: בשלב ראשון, ה-FED מתכוון להפסיק לרכוש אג"ח ובכך להזרים פחות כסף לשוק; בשלב שני, התכנון הוא להעלות את שיעור הריבית על ההלוואות, ובכך להאט את הביקוש הכולל בשוק כך שבהדרגה יהלום את ההיצע הקיים. הציפייה היא שהתוכנית הדו-שלבית תביא להאטה בעליית המחירים ובאינפלציה.

בישראל, העלייה במדד המחירים לצרכן בשנת 2021 הייתה מתונה יחסית: לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2021 נרשמה עלייה של כ-2.8% במדד הכללי. הנתונים מלמדים כי העלייה החדה ביותר נמדדה במחירי הריהוט והציוד לבית (עלייה של כ-8.3%). לעומת זאת, בתחום ההלבשה וההנעלה נרשמה ירידת מחירים (ירידה של כ-7.3%-).

גרף אחוז השינוי החודשי במדד הכללי – אתר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בישראל

קישור לנתונים מאתר ה U.S. Bureau of Labor Statistics-

קישור לנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בישראל

קישור לטור שפורסם במגזיןNew York Times

 

 

שתפו את הכתבה:

מאת

  • רון מורד

    סטודנט לתואר ראשון במשפטים, בפקולטה למשפטים של המכללה למנהל. מצטיין דיקן ומשתתף בתכנית המצטיינים של בית הספר.

    מייל אישי: r.ronmorad@gmail.com
error

אהבתם את הפוסט? הרשמו לעדכונים וקבלו את הפוסט הבא, ישר למייל שלכם