סיפור כואב: הונאות כלפי צרכנים מבוגרים

רשות המסחר הפדרלית של ארה"ב (Federal Trade Commission) פרסמה באוקטובר האחרון דו"ח לפירוט נתונים בדבר הונאות ותרמיות כלפי צרכנים מבוגרים בשוק האמריקאי. מהדו"ח עולה כי בשנת 2020, כ-600 מיליון דולר מסך כספי הגזל המיוחסים להונאת צרכנים הם הפסדים של צרכנים מבוגרים. הדו"ח מפרט את הפעולות המרכזיות שביצעה ה-FTC בשנת 2021, כחלק מהמאבק בתופעת ההונאות בכלל והונאת מבוגרים בפרט. הדו"ח קורא לקדם הגנה על "צרכנים מבוגרים" (מעל גיל 60) מפני סכנות של הונאה והטעיות מכוונות.

הממצאים האמפיריים מבוססים על דיווחים של צרכנים אמריקאים בשנת 2020. אלה מראים כי צרכנים מבוגרים מפסידים סכומי כסף גדולים יותר בשל הונאות ומעשי מרמה, בהשוואה לצרכנים צעירים (גילאים 18-59), אך ממעטים לדווח על כך. הדו"ח מצביע על קשר ישיר בין סכומי ההפסדים ובין גילם של הצרכנים, כשסכום ההפסדים גדל בצורה משמעותית בקרב מבוגרים מעל גיל 80. הדו"ח מראה כי ההונאות הנפוצות ביותר כלפי מבוגרים קשורות לתמיכה טכנית, לזכייה בהגרלות ופרסים או לתחום הרומנטי. בדרך כלל, הנוכלים נוהגים להתחזות לחבר קרוב, לבן משפחה ואף לגורם שלטוני. בשנים 2019-2021 ניכרה עלייה משמעותית בקרב ההונאות האינטרנטיות כלפי צרכנים מבוגרים. הרשות מייחסת את העלייה למגפת הקורונה. ואולם, הנזק הכספי החציוני שנגרם לצרכנים המבוגרים באמצעות הונאות טלפוניות עדיין גדול באופן ניכר מזה הנגרם בשל הונאות אינטרנטיות (1,800$ בהונאות טלפוניות לעומת 200$ בהונאות אינטרנטיות).

הדו"ח מציג פעולות שננקטו במישור האכיפה המנהלית והפלילית, במישור החינוך וההסברה וכן במישור איסוף הנתונים, כחלק מהמאבק בתופעת ההונאות כלפי צרכנים מבוגרים. במישור האכיפה, הדו"ח מתאר מספר רב של מקרים שבהם הרשות נקטה באמצעים נגד אנשים או חברות שהציגו נתונים שקריים בדבר יעילות של מוצרים ששיווקו (כגון מסכות קורונה, תוספי תזונה, אנטנות טלוויזיה), ומקרים שבהם הרשות פעלה נגד הונאות פירמידה (מודל עסקי המציע תגמול כספי עבור צירוף אנשים חדשים ל"עסקה" שלא מתבצעת) והונאות אשראי. הרשות מדגישה כי התנהלות הנוכלים מבוססת על ניצול אי-וודאות כלכלית ובריאותית והבדידות בה מצויים מבוגרים רבים במיוחד בעת הקורונה. ניתן להסיק מהדו"ח, כי כלי האכיפה המרכזי הוא הגשת תביעות אזרחיות נגד נוכלים, שבאמצעותן הושבו לנפגעים מיליוני דולרים.

הרשות ציינה, שלאור פסק-דין של ביהמ"ש העליון האמריקאי בענין AMG Capital Mgmt., LLC v. FTC מאפריל 2021, נפגעה יכולתה להגיש תביעות כספיות להשבת כספים מנוכלים. באותו ענין, בית המשפט פסק כי הסמכות של הרשות לפי סעיף 13 לחוק ה- FTC נועדה לאפשר לה לעתור לבתי-המשפט לקבלת צווי-מניעה, אך לא סעדים כספיים. ביהמ"ש קבע, כי מעתה ואילך הרשות אינה רשאית לתבוע החזרים כספיים בהסתמך על חוק ה-FTC . הרשות ציינה כי תביעות ההשבה היוו כלי אכיפה מרכזי, ושלילתו מקטינה את עוצמת האכיפה כנגד נוכלים.

הרשות האמריקאית פעלה גם במישור החינוך וההסברה: הדו"ח מציג כי בשנת 2021, הופצו כ-1.2 מיליון חומרי קריאה וסרטונים המסבירים מהם סוגי ההונאות הנפוצים, וכיצד הציבור יכול לזהותם ולהתגונן מפניהם. במישור איסוף הנתונים ושקיפותם, הדו"ח מציג את אתר האינטרנט של הרשות, ובפרט הפלטפורמה המקוונת לדיווח מצד אזרחים על הונאות ומרמה. אתר ידידותי ונגיש מאפשר גם לאוכלוסייה מבוגרת לדווח על הונאות, וכך להתמודד עם התופעה של דיווח-חסר.

לדו"ח של הFTC:    Protecting Older Consumers 2020-2021: A Report of the Federal Trade Commission

AMG Capital Mgmt., LLC v. FTC (April 22, 2021)

לסעיף 13 לFTC Act: 15 U.S. Code § 13 – Discrimination in price, services, or facilities

שתפו את הכתבה:

מאת

  • רון מורד

    סטודנט לתואר ראשון במשפטים, בפקולטה למשפטים של המכללה למנהל. מצטיין דיקן ומשתתף בתכנית המצטיינים של בית הספר.

    מייל אישי: r.ronmorad@gmail.com
error

אהבתם את הפוסט? הרשמו לעדכונים וקבלו את הפוסט הבא, ישר למייל שלכם