עוד על איכוני שב"כ

שוב דן בג"צ בשאלה – הפעם על רקע גל האומיקרון – אם ראוי להפעיל את השב"כ לצורך איכון אזרחים מאומתי קורונה (בג"ץ 8196/21 האגודה לזכויות האזרח בישראל נ' ממשלת ישראל, מיום 2.12.2021, כב'  השופטים ג' קרא, ע' גרוסקופף, וכבוד המשנה לנשיאה נ' הנדל). הסוגיה עלתה לדיון בעתירת האגודה לזכויות האזרח בישראל בעניין תקנות שעת חירום (הסמכת שירות הביטחון הכללי לסייע במאמץ הלאומי לצמצום התפשטות זן אומיקורן omicorn של נגיף הקורונה החדש), תשפ"ב-2021 (עד יום 02.12.2021).

בשני פסקי-דין קודמים בג"ץ פסק, כי יש להגביל את היקף ההסתייעות בשב"כ למקרים בהם החולה המאומת אינו משתף פעולה עם החקירה האפידמיולוגית. הנימוק לכך מושתת על הפגיעה הקשה בזכויות היסוד ומרקם החברה הדמוקרטית. גם הפעם, השאלה המרכזית שנבחנה היא, האם השימוש באיכון על ידי השב"כ הוא מידתי בנסיבות העניין, בהתחשב בהתפרצות וריאנט האומיקרון. בג"צ דחה את העתירה ונמנע מלבטל את תקנות החירום. כב' הש' הנדל, אשר מפיו ניתן פסק-הדין, ציין כי מצב התחלואה שנוצר עם הופעת האומיקרון שונה מזה שעמד לפני בית המשפט במקרים הקודמים: כאשר אנו עוסקים בוריאנט חדש, הזמן הוא מרכיב חשוב ביותר לצורך מניעת התפשטותו. הצורך בתגובה מהירה עשוי להצדיק שימוש בתקנות לשעת חירום. במידה ונחייב את הממשלה לחוקק חקיקה ראשית על מנת להתמודד עם האומיקרון, העניין עלול להימשך זמן רב, ואין הדבר מתאים לקצב ההתפשטות המואץ של הנגיף.

בית המשפט בחן אם השימוש בכלי השב"כ הוא מידתי ומוצדק לגופו. השופט הנדל ציין כי התקנות החדשות מותאמות למידותיו של הוריאנט החדש, ובנוסף הן מקנות לשב"כ סמכות מוגבלת בזמן. בנוסף, סמכות השב"כ תחול רק ביחס לחולים שיש יסוד ממשי להניח שהם נושאים את הזן החדש. לפיכך, ויחד עם חוסר הוודאות בנוגע לאומיקרון ולהשפעותיו, ובשים לב לכך שמדובר בהוראת שעה למשך 5 ימים בלבד, הרי שלא הוכח כי הרגולציה פוגעת בפרטיות ברמה לא מידתית.

נציין כי הרשות להגנת הפרטיות פרסמה חוות דעת בסוגיה זו בנובמבר 2021. עמדת הרשות היא, שבשלב הנוכחי ראוי לבצע מעקב בטרם יאושר מנגנון האיכון, ובמטרה לספק מענה לשאלות מהותיות: האם הנגיף החדש עמיד לחיסונים? האם הגבלות חלופיות מספיקות לבלום את התפשטותו? הרשות ציינה כי השימוש באיכוני שב"כ הוא אמצעי חריג ביותר, המגלם פגיעה קשה בפרטיות ובאופי הדמוקרטי של המשטר בישראל. זכותו הבסיסית של אדם היא לשמור על פרטיותו בכל הקשור למקום המצאו בזמן מסוים. נציין כי משך התקנות הוגבל עד ליום 5 לדצמבר 2021 והוא לא הארך.

לתקנות שעת חירום ראו: תקנות שעת חירום (הסמכת שירות הביטחון הכללי לסייע במאמץ הלאומי לצמצום התפשטות זן אומיקורן omicorn של נגיף הקורונה החדש), תשפ"ב-2021(עד יום 02.12.2021)

לעמדת הרשות להגנת הפרטיות בנושא איכונים ראו: עמדת הרשות להגנת הפרטיות בנוגע להסתייעות בשירות הביטחון הכללי לאיתור מגעים

לפסק הדין ראו:  בג"ץ 8196/21 האגודה לזכויות האזרח בישראל ואח' נ' ממשלת ישראל ואח' (פורסם ב-2.12.21)

שתפו את הכתבה:

מאת

  • סער אלדד

    חבר בסדנת עמיתי מחקר צעירים של מרכז חת לחקר התחרות והרגולציה

    מייל אישי: saareldad1968@gmail.com
error

אהבתם את הפוסט? הרשמו לעדכונים וקבלו את הפוסט הבא, ישר למייל שלכם