נכסים דיגיטליים: צו נשיאותי

במרס 2022 פורסם צו נשיאותי של הנשיא ג'ו ביידן המתייחס למהפכה הגלובלית בתחום הנכסים הדיגיטליים ושווי השוק שלהם, שהולך וגדל. על פי המוצג בצו, שווי שוק הנכסים הדיגיטליים הלא ממשלתיים עמד בנובמבר 2016 על 14 מיליארד דולר, ובנובמבר 2021 עלה ל- 3 טריליון דולר. הצו מציין את רצון הממשל לגבש מדיניות ראויה ביחס לשוק מתפתח זה במספר נדבכים: יציבות פיננסית, מניעת פשיעה והונאות, ביטחון לאומי, שמירה על זכויות אדם, וכן צמצום הזיהום הסביבתי שנגרם בעקבות צריכת חשמל מוגברת לכריית המטבעות.

נקודה מרכזית בצו מצויה בהשוואה בין השוק הפיננסי המסורתי לבין שוק הנכסים הדיגיטליים. לפי הצו, על הגופים הפיננסיים ונותני השירות במטבעות דיגיטליים להימצא בפיקוח רגולטורי דומה ולפעול לפי אותם סטנדרטים החלים בשוק המסורתי. עם זאת, נדרשת התאמה מיוחדת לנכסים דיגיטליים, שכן הם יוצרים סיכונים חדשים.

הצו מעביר ביקורות על טיפול הממשל בתחום עד כה. ארצות-הברית מכוונת להיות מעצמה כלכלית מובילה בתחום הנכסים הדיגיטליים, ושואפת להוביל בפן הרגולטורי ובפן היזמי. על מנת שארה"ב לא תאבד מכוחה הכלכלי, יש לממשל אחריות ליצור רגולציה תומכת. הצו מדגיש: "מטבעות אלו מספקים הזדמנות לחדשנות אמריקנית וחדשנות פיננסית. החדשנות תייצר משרות והזדמנויות, תבנה תעשיות חדשות ותשמר את היתרון התחרותי וההובלה שלנו בעולם".

הצו מתייחס למטבעות דיגיטליים מבוזרים לא ממשלתיים וכן למטבעות דיגיטליים שיונפקו ע"י הבנקים המרכזיים. הצו מציין כי הממשל מצוי בפיגור ביחס למדינות רבות בהן נבחנת השקת מטבע דיגיטלי מדינתי. הצו מורה לרשויות ולמספר משרדי ממשלה להגיש דו"ח מקיף בנוגע לשילוב מטבע דיגיטלי ממשלתי בכלכלת ארה"ב. על הדו"ח לכלול את דרכי שילוב המטבע בכלכלה העולמית, את הסכנות האפשריות מעצם טבעו החדשני של התחום, ופתרונות רגולטוריים היכולים להתמודד עמן. הצו גם מחייב את משרד האוצר, משרד המדע, משרד האנרגיה והמשרד להגנת הסביבה להוציא דו"ח המתייחס לזיהום הסביבה שכריית מטבעות דיגיטליים יוצרת בעקבות צריכת חשמל מוגברת. הצו מוסיף ומתייחס למלחמה כנגד פעילות בלתי חוקית בנכסים דיגיטליים ופשעי סייבר, כדוגמת דרישות כופר, הלבנת כספים, מימון טרור, הונאה, גניבות ושחיתות. בצו מוסבר כי היעדר פיקוח על מסחר בנכסים דיגיטליים הוא כר פורה לפשעים מהסוג הנ"ל, ואחת ממטרותיו המרכזיות של הממשל היא לצמצם כמה שיותר את פשעי הסייבר ולהרחיב את הפיקוח לצרכי בטחון המשתמשים.

אין מדובר בצו רגולטורי אלא בהצהרת כוונות של הממשל. הנשיא ביידן קורא לרשויות לבצע מחקר ולהידרש לסכנות הטמונות במרחב הנכסים הדיגיטליים ולמצוא דרכים רגולטוריות לצמצמן. הצו מפרט את חששות הממשל לגבי עתיד התחום, ואת רצונה של ארצות הברית להישאר מעצמה כלכלית גם בתחום חדשני זה.

יצוין כי בחודש אפריל 2022, כחודש לאחר פרסום הצו הנשיאותי, פרסם משרד האוצר של ממשלת בריטניה הצהרת כוונות משלו לגבי נכסים דיגיטליים. הצהרה זו מגיעה לאחר שבינואר 2021 כינסה ממשלת בריטניה ועידה ציבורית, בה קראה לכל משרדי הממשלה שיש להם עניין בנושא לגבש דעה ולחזור  עם תשובות. בהצהרת הכוונות, ממשלת בריטניה מתייחסת בעיקר למטבעות דיגיטליים ולשילובם בכלכלה המודרנית באמצעות טכנולוגיות פיננסיות מתקדמות. גם ממשלת בריטניה מביעה את חששותיה מהסיכונים שהתחום החדשני מביא עמו, אך מבינה שמדובר בתעשייה שאי אפשר להתעלם ממנה עקב קצב גדילתה. ממשלת בריטניה הביעה את רצונה לתת לרגולטורים לבצע את ההתאמות הרגולטוריות הנדרשות, ומציינת כי כבר ננקטו צעדים כגון התקנת מערכות ממשלתיות מיוחדות המונעות הלבנת כספים ומימון טרור, פרסום אזהרות וחינוך ציבור המשקיעים כנגד הסכנות שבהשקעה בנכסים דיגיטליים.

לצו הנשיאותי בארצות הברית ראו:

Executive Order on Ensuring Responsible Development of Digital Assets

להצהרת הכוונות של משרד האוצר הבריטי ראו:

UK regulatory approach to cryptoassetes, stablecoins, and DGL technology in finanical markets

שתפו את הכתבה:

מאת

  • סער אלדד

    חבר בסדנת עמיתי מחקר צעירים של מרכז חת לחקר התחרות והרגולציה

    מייל אישי: saareldad1968@gmail.com
error

אהבתם את הפוסט? הרשמו לעדכונים וקבלו את הפוסט הבא, ישר למייל שלכם