ילדים בסביבה דיגיטלית

בספטמבר 2022 התקבל חוק במדינת קליפורניה שנועד להגן על פרטיות ילדים ברשת: The California Age-Appropriate Design Code Act. החוק החדש צפוי להיכנס לתוקפו ביולי 2024 (https://leginfo.legislature.ca.gov/faces/billTextClient.xhtml?bill_id=202120220AB2273).

החוק מתייחס לחברות המספקות שירותים מקוונים ש״סביר שילדים מתחת לגיל 18 יוכלו לגשת אליהם״, ומטיל עליהן חובות משפטיות להגנה על פרטיות ילדים בסביבה מקוונת. החוק מחייב עסקים להגדיר את הגנות הפרטיות ברמת האבטחה הגבוהה ביותר שעה שמדובר באתרים שילדים נחשפים אליהם, וכן לספק למשתמשים מידע תמציתי ובולט על תנאים והגבלות, מדיניות האתר ותקנים קהילתיים, תוך שימוש בשפה ברורה המתאימה לילדים. אם השירות מאפשר להורה לפקח על הפעילות המקוונת של הילד או לעקוב אחר מיקומו, יש לספק איתות ברור לילד כאשר הוא נמצא במעקב. על האתר לספק כלים בולטים ונגישים כדי לעזור לילדים ולהורים לממש את הפרטיות ולדווח על סיכונים. בנוסף, החוק אוסר על בעלי אתרים להשתמש במידע אישי של ילד, אלא אם יוכיח בסיבה משכנעת שהשימוש הוא לטובת הילד. החוק מטיל הגבלות על יצירת פרופילים לילדים, ועל שיתוף מידע אישי של ילדים ונתוני מיקומם הגיאוגרפי.

בית המחוקקים של קליפורניה רואה את החוק החדש כהכרחי, שכן עם השנים גבר השימוש בשירותים דיגיטליים על ידי צעירים. בסעיף 1(c) לדברי ההסבר להצעת-החוק נכתב (ראו:

https://leginfo.legislature.ca.gov/faces/billCompareClient.xhtml?bill_id=202120220AB2273&showamends=false):

It is the intent of the Legislature that the California Age-Appropriate Design Code promotes innovation by businesses whose online products, services, or features are likely to be accessed by children by ensuring that those online products, services, or features are designed in a manner that recognizes the distinct needs of children at different age ranges.

דו״ח של ה- OECD ממאי 2021 מראה כי בשנים האחרונות, עם התקדמות הטכנולוגיה, ילדים מבלים חלק משמעותי מזמנם באינטרנט וברשתות החברתיות. משנת 2011, מספר הילדים בגילאי 12-15 בעלי טלפונים חכמים ("סמארטפונים") גדל ביותר מ-50%. אמנם, הסביבה הדיגיטלית מציעה יתרונות רבים לילדים, פותחת ערוצים חדשים לחינוך, מפתחת יצירתיות ומעודדת אינטראקציות חברתיות; אך לצד אלה קיימים סיכונים ממשיים, כגון בריונות ברשת, תכנים לא הולמים וסיכונים לפגיעה בפרטיות. סיכונים אלה הפכו לקיצוניים לאחר משבר הקורונה והזינוק בזמן המסך (ראו: Recommendation of the Council on Children in the Digital Environment, 16.02.2012

https://legalinstruments.oecd.org/en/instruments/OECD-LEGAL-0389%20).

במסגרת החוק הקליפורני הוקמה וועדה להגנת פרטיות הילדים, והוטל עליה ללמוד ולהמליץ למחוקק על שיטות עבודה ליישום החוק (סעיף 1798.99.32). הוועדה מורכבת ממומחים בתחום הפרטיות והגנת ילדים. על חברי הוועדה לזהות שירותים מקוונים שילדים עשויים לגשת אליהם, ולתעדף את טובת הילדים בהתייחס לפרטיותם ולבריאותם. בסעיף 1798.99.35, מצוין שהפרת החוק מהווה עבירה והמפרים חשופים לקנס של עד $2,500 בגין כל מקרה של ילד שנפגע מהפרה רשלנית, ועד $7,500 עבור הפרה מכוונת.

מדברי ההסבר להצעת החוק עולה כי החקיקה בקליפורניה עוצבה על פי קוד הילדים הבריטי (U.K Children's code), הידוע כחוק לעיצוב קוד תוך התאמה לגיל. הקוד האנגלי, שגובש על ידי הרגולטור להגנת מידע בבריטניה, נכנס לתוקף בשנת 2020. הוא חל על שירותים מקוונים שסביר שילדים מתחת לגיל 18 ייגשו אליהם. לפי הקוד האנגלי, נותני שירותים מקוונים לילדים מחויבים לבצע שינויים בעיצוב השירות וכן באופן שבו מעובדים הנתונים האישיים, כדי להתאימם לשימוש מצד ילדים. מדובר בסט של 15 תקנים שנותני שירותים מקוונים צריכים לעמוד בהם, ועיקרם בדרישה להתחשב בטובת הילדים, להימנע משימוש בנתונים אישיים של ילדים בדרכים העלולות לפגוע ברווחתם, ולוודא שמירה גבוהה על הפרטיות.  שירותים מקוונים המכוסים בקוד האנגלי כוללים אפליקציות, משחקים, שירותי חדשות ועוד. קוד הילדים חל לא רק על חברות בבריטניה, אלא גם על חברות זרות המעבדות נתונים אישיים של ילדים בבריטניה. ראו:

https://ico.org.uk/media/for-organisations/documents/4019528/childrens-code-ebook-2022.pdf.

שתפו את הכתבה:

מאת

error

אהבתם את הפוסט? הרשמו לעדכונים וקבלו את הפוסט הבא, ישר למייל שלכם