תכני שנאה ברשת

בספטמבר 2022 התקבל בקליפורניה חוק חדש שעוסק בתנאי השימוש ברשת חברתית: AB-587 Social media companies: Terms of service. מטרת החוק העיקרית היא להסדיר תוכן השנאה (עוינות מסיבית כנגד יחיד, רעיון, קבוצה או חפץ) שפוגע בקהל המשתמשים ברשתות החברתיות ובתוך כך למנוע דברי הטרדה, קיצוניות ואיבה. החוק קובע שכדי להגן על קהל המשתמשים, על הרשת החברתית לפרסם את המדיניות שלה לגבי כללי ההתנהלות ברשת. הרשת תידרש לפרט מהן הסנקציות שתנקוט כנגד מפרי הכללים. פרסום מדיניות הרשת ייעשה בפומבי כדי שהמשתמשים ידעו מראש מהן ההשלכות הצפויות לפרסום תוכן שנאה. מטרתן של ההוראות היא להרתיע משתמשים מלהעלות ולהפיץ תוכן פוגעני, בשאיפה ליצור פלטפורמות חברתיות בטוחות לשימוש ו"נקיות" משפה אלימה.

החוק לא חל על שירותי אפליקציות שבהן האינטראקציות בין המשתמשים מוגבלות להודעות ישירות, ביקורות צרכנים על מוצרים, מוכרים, שירותים, אירועים או מקומות (סעיף 22681). כמו כן, ההגבלות חלות רק על פלטפורמה חברתית "גדולה", שהיקף הכנסותיה השנתי הוא מעל 100,000,000$ (סעיף  22680).

אשר לפרסום מדיניות הרשת: סעיף 22676 (a) לחוק החדש קובע כי יש להנגיש למשתמשים את תנאי השימוש ברשת החברתית. תנאי השימוש יכללו מידע לגבי הפעילות המותרת בפלטפורמה, כיצד תגיב הפלטפורמה לדיווחי משתמשים על אודות הפרות של תנאי השירות, תיאור המדיניות של הרשת לטיפול בתוכן שנאה והפעלת מערכות ניהול תוכן אוטומטיות לאכיפת תנאי השימוש. בנוסף, על הפלטפורמה להציג פרטי התקשרות עימה, על מנת שהמשתמשים יוכלו ליצור קשר עם נציגי שירות.

החוק קובע (בסעיף  22677(a)), כי כל פלטפורמה חברתית שהחוק חל עליה תגיש ליועץ המשפטי של המדינה דו"ח חצי שנתי שיכלול: (1) את הגרסה העדכנית של תנאי השירות בפלטפורמה; (2) תיאור ופירוט של כל שינוי בתנאי השירות מאז הדיווח הקודם; (3) הצהרה אם תנאי השימוש כוללים התייחסות למקרים אלה: דברי שטנה או גזענות, קיצוניות או רדיקליזציה, דיסאינפורמציה ומידע מוטעה, הטרדה והתערבות פוליטית זרה. היועץ המשפטי יעמיד לרשות הציבור את דו"חות השירות במאגר ציבורי פתוח.

סנקציות: בסעיף  1 לחוק נקבע: "It is the intent of the Legislature that a social media company that violates this act shall be subject to meaningful remedies sufficient to induce compliance with this act." הסנקציה העיקרית היא עיצום כספי עד 15,000$ בגין הפרה לכל יום (בסעיף 22678 (a1)). פלטפורמה חברתית תחשב כמפרה אם ביצעה אחת מאלה: 1- לא פרסמה את תנאי השירות; 2- לא הגישה במועד את הדו"ח הנדרש ליועץ המשפטי; 3- השמיטה מידע נדרש או לחלופין הציגה מצג שווא בדו"ח. בנוסף, החוק מטיל סנקציות גם כנגד משתמשים שיפרו את החוק, כגון השהיית חשבון והסרת המשתמש מהרשת.

הוראות החוק הן קוגנטיות. מטרתן היא לאפשר לציבור המשתמשים לגלוש בצורה בטוחה ברשתות החברתיות מבלי להיתקל בביטויי שנאה. החוק מטיל נטל רגולטורי כבד יחסית על הרשתות החברתיות ועשוי להכביד על העבודה של מנהלי התוכן, ואולם דומה שהוא עושה כן לתכלית ראויה: ניקיון הרשת מביטויים גזעניים, הומופוביים ואנטי-דמוקרטיים.

לחוק: Social media companies:AB-587 terms of service, U.S.C

https://leginfo.legislature.ca.gov/faces/billTextClient.xhtml?bill_id=202120220AB587

 

שתפו את הכתבה:

מאת

  • גילי ענבל

    חברה בסדנת עמיתי מחקר צעירים של מרכז חת לחקר התחרות והרגולציה

    מייל אישי: giliinbal0902@gmail.com
error

אהבתם את הפוסט? הרשמו לעדכונים וקבלו את הפוסט הבא, ישר למייל שלכם