קריסתו של בנק

באפריל 2023 פרסם הבנק הפדרלי בארה״ב דו"ח על אודות קריסתו של Silicon Valley Bank – SVB. הבנק הפדרלי בחן את הגורמים שהובילו לקריסה ואת תפקיד הבנק הפדרלי כמפקח על הבנקים. מרבית לקוחותיו היו חברות הזנק וטכנולוגיה, להם סיפק שירותי בנקאות מקיפים. בתאריך 10.3.2023 הבנק קרס. דו״ח הבנק הפדרלי מונה מספר גורמים למשבר, ביניהם המודל העסקי לפיו הבנק עבד וכן כישלון המפקח על הבנקים בפיקוח.

הקבוצה העסקית אליה השתייך SVB הוקמה בשנת 1983 ומשרדיה מוקמו בקליפורניה. מרבית פעילותו המסחרית נעשתה בארה״ב. הלקוחות היו בעיקר חברות בצמיחה וחברות טכנולוגיות וותיקות, עם מיקוד בחברות הזנק. קודם למשבר, הונו של SVB הוערך בכ-209 ביליון דולר. בשנת 2021 ותחילת שנת 2022 חלה עליה משמעותית בפעילות בשוק הטכנולוגי. לקוחות הבנק לקחו חלק באירועי גיוס הון כגון הנפקות בבורסה, מיזוגים, השקעות הון. כתוצאה מהתרכזות הבנק בלקוחות בענף מסוים ובחברות הזנק מתפתחות, נכסי SVB גדלו בכ-271% בין השנים 2018-2021, בהשוואה לתעשיית הבנקאות כולה, שגדלה רק בכ-29% באותו הזמן.

הפיקדונות של לקוחות SVB הושקעו באפיקי השקעה ארוכי טווח המאופיינים בסיכון נמוך, שאפשרו לחזות תשואה צפויה בהתבסס על סביבת הריבית הנמוכה בזמן ההשקעה. במחצית השנייה של שנת 2022 פעילות ההון סיכון נפלה חדות כחלק מנסיגה משמעותית בתחום ההשקעות הטכנולוגיות. נסיגה זו התרחשה במקביל להעלאת הריבית על ידי הבנק המרכזי. הנהלת SVB הצהירה כי פיקדונות הלקוחות הושפעו לרעה משום שהיה על לקוחות הבנק למשוך כמות גדולה יותר של מזומנים ובתדירות גבוהה יותר כדי לממן את פעילותם. חשוב לציין כי מרבית מפיקדונות SVB לא היו מבוטחים, מה שהגביר את הסיכון בו נמצאו לקוחות הבנק.

בשנת 2023, הדו"חות הציבוריים הראו כי הייתה האצה במשיכת פיקדונות של לקוחות SVB. ביום 8.3.2023 הודיע SVB על הצורך בארגון המאזן מחדש תוך מכירת של כל ניירות הערך הסחירים בהפסד של 1.8 מיליארד דולר והנפקת הון מתוכננת של 2.25 מיליארד דולר. הובא לידיעת SVB כי היא עומדת בפני הורדה פוטנציאלית של דירוג האשראי בסוכנויות דירוג האשראי "moodiy's" ו-״s&p״. כלל המפקידים הלא מבוטחים פירשו את הודעת SVB כסימן למצוקה כלכלית, וביום 9.3.2023 החלו למשוך את פיקדונותיהם. הרשתות החברתיות גרמו לכך שמשיכת כספי הלקוחות נעשתה במהירות חסרת תקדים, דבר שהעצים את עוצמת האירוע. באותו יום נמשכו כיותר מ-40 מיליארד דולר מפיקדונות הבנק. ביום 10.3.2023 ציפה הבנק למשיכות של יותר מ-100 מיליארד דולר מפיקדונות הלקוחות. SVB לא החזיקה בכמות המזומנים הנדרשת כדי לעמוד בכמות המשיכות הגדולה. עוד באותו יום, המחלקה להגנה פיננסית וחדשנות בקליפורניה השתלטה על ניהול SVB בטענה בנימוק של חוסר נזילות וחדלות פירעון.

כידוע, הבנק בפדרלי הוא מוסד בעל סמכות הפיקוח על הבנקים בארה״ב. תחתיו פועלים 12 בנקים פדרליים אזוריים שתפקידם לפקח על בנקים כמו SVB. הבנק האזורי שהיה אמון על פיקוחSVB  הוא הבנק הפדרלי האזורי של סאן פרנסיסקו. הדו"ח חושף כשלים בפיקוח הרגולטורי על הבנק.

ראשית, בשנת 2019, בתקופה בה SVB גדל בצורה משמעותית, נחקק חוק הצמיחה הכלכלית, סעד רגולטורי והגנת הצרכן (The Economic Growth, Regulatory Relief and Consumer Protection Act – EGRRCPA). בעקבות חקיקת החוק יושם שינוי במדיניות הפיקוח על הבנקים, וזו שמה עתה דגש על הפחתת הנטל הרגולטורי המוטל על הבנקים. בתוך כך, כללי הפיקוח מותנו באופן שהותאם לבנקים גדולים. מהלך זה גרם להאטה משמעותית בפעילות צוות הפיקוח. עבור SVB החוק הביא לדרישות רגולטוריות ופיקוח ירודות, לרבות דרישות הון ונזילות נמוכות יותר.

שנית, לפי הדו"ח, צוות הפיקוח שבחן את פעילות הבנק לא היה מנוסה בבחינת ניהול הסיכונים שאפיינו מוסדות בגודל ומורכבות כמו SVB. כאשר SVB גדל, היה על הרגולטור להעבירו לסטנדרט פיקוח הדוק יותר, אך הרגולציה אפשרה לו לקבל תקופת מעבר ארוכה מדי עד שיפגוש את סטנדרט הפיקוח המחמיר. כתוצאה מכך, עלה הקושי של הבנק הפדרלי להעריך את חשיבותם של הליקויים הקריטיים בהנהלת הבנק, בנזילות הבנק ובניהול הסיכונים של הבנק, והוא כשל לעשות כן. גם כאשר גורמי הפיקוח השונים זיהו נקודות תורפה, הם לא נקטו צעדים מספקים כדי להבטיח שהבנק יתקן אותן מהר ככל האפשר. למרות חולשת הניהול והוכחות שהלכו ונערמו על הידרדרות במצב, דירוג הנזילות של SVB נשאר משביע רצון. צוות הפיקוח פרסם ממצאי פיקוח בשנת 2022 בעקבותיהם תוכנן להוריד את דירוג הפירמה בכל הקשור לסיכוני הריבית, אך SVB כשל עוד לפני הורדת הדירוג המתוכננת.

נוסף על כישלון המפקח שלא העריך נכונה את ניהול הסיכונים הכושל של הבנק, התנהלותם הרשלנית של הדירקטוריון והמנהלים הבכירים של הבנק היוותה גורם מהותי שתרם להרחבת המשבר. השילוב בין המודל העסקי המרוכז על פיו התנהל הבנק והסתמכות על פיקדונות לא מבוטחים חשף את SVB לסיכון של עליית ריבית והאטה בפעילות בסקטור הטכנולוגי – סיכון שבסופו של דבר התממש. הבנק נכשל במבחני הנזילות הפנימיים שלו ולא גיבש תכנית נזילות לשעת חירום. דירקטוריון הבנק לא קיבל מידע מספק מהנהלת הבנק לגבי הסיכונים העומדים בפני הבנק ולא לקח אחריות בכל הנוגע לניהול הסיכונים.

לסיכום, הדו"ח מצביע על מורכבות הפיקוח על הבנקים ואת החשיבות של ניהול סיכונים נכון במטרה להפיק לקחים מקריסת SVB. ניתן לקשור את כישלון הבנק לכישלון בעבודת הפיקוח של הרגולטור ולכישלון הניהולי של הבנק. ראשית, מבחינת הכישלון הרגולטור, כישלון הבנק נגרם עקב סטנדרט פיקוח ירוד שלא תאם למורכבותו ולגודלו של הבנק, וכן, התפתחות רגולציה שהובילה להורדת הנטל הרגולטורי על הבנק. שנית, מבחינת הכישלון הניהולי, כישלון הבנק נגרם עקב ניהול פיקדונות לא מבוטחים, התרכזות לקוחות השייכים ברובם לסקטור הטכנולוגי וכישלון בניהול סיכוני הנזילות והריבית של הבנק. כישלון SVB איים על יכולתם של שאר הבנקים לספק שירותים פיננסיים ובנקאיים לאנשים פרטיים ועסקים. כדי למנוע תגובת שרשרת ולמתן את הנזק, הבנק הפדרלי, התאגיד הפדרלי לביטוח פיקדונות ומשרד האוצר האמריקאי ביצעו פעולות מהירות ואגרסיביות כדי להביא להשתלטות על הבנק ולהכריז עליו כחדל פירעון.

ראו: The Board of Governors of The Federal Reserve System, Review of The Federal Reserve's Supervision and Regulation of Silicon Valley Bank (April 28, 2023).

https://www.federalreserve.gov/publications/files/svb-review-20230428.pdf

שתפו את הכתבה:

מאת

  • עמית אשכנזי

    חבר בסדנת עמיתי מחקר צעירים של מרכז חת לחקר התחרות והרגולציה

    מייל אישי: amitashke50@gmail.com
error

אהבתם את הפוסט? הרשמו לעדכונים וקבלו את הפוסט הבא, ישר למייל שלכם