הקרן לאזרחי ישראל

הקרן לאזרחי ישראל פרסמה באפריל 2023 את הדו"ח השנתי על פעילותה. הקרן הוקמה מכוח חוק קרן לאזרחי ישראל, התשע"ד- 2014. לפי סעיף 2 לחוק, מטרת הקרן היא לנהל את הכנסות המדינה מהיטל על רווחי הנפט והגז הטבעי בראיה כלכלית ארוכת טווח לשם השאתם ובמטרה לאפשר את המשך קיומה של הקרן לדורות רבים. בהתאם לסעיף 16 לחוק, הקרן פועלת בשקיפות ומפרסמת בכל שנה דו"ח שמפרט את השקעת הקרן ותוצאות ההשקעה.

חוק הקרן לאזרחי ישראל קובע שהקרן תפעל באמצעות שלושה מוסדות: מועצה, ועדת השקעות וועדת ביקורת, וכי נכסי הקרן ינוהלו באמצעות מחלקת ניהול שתוקם בבנק ישראל. בנוסף, תוקם ועדה בכנסת שתפקח על הקרן ועל יישום הוראות החוק. מועצת הקרן מונה שבעה חברים ובראשם עומד שר האוצר; שלושה נציגי משרד ראש הממשלה, משרד האוצר ובנק ישראל; שלושה חברים נוספים הם נציגי ציבור, הממונים בידי שר האוצר ונגיד בנק ישראל.

ועדת ההשקעות של הקרן החלה לפעול במחצית שנת 2022, בהתאם לסעיף 47 לחוק, כאשר  הנכסים הפיננסים שהופקדו בקרן הגיעו לסכום של מיליארד ₪. וועדות ההשקעות מונה חמישה חברים, בראשה עומד נציג ציבור שהוא חבר מועצה, שני חברים נוספים הם נציגי משרד האוצר ושניים הם נציגי ציבור. בעקבות הפעלת הקרן החליטה ועדת ההשקעות לקבוע מדיניות השקעה ראשונית לפיה 60% מנכסי הקרן יושקעו במניות, 36.5% יושקעו באגרות חוב קונצרניות ו-3.5% יושקעו בנכסי מזומן שישמשו לצורך העברת ההקצאה השנתית לממשלה. הרכב נכסי זה, שהינו מוטה סיכון מנייתי, משקף את אופק ההשקעה ארוך הטווח שאליו מכוונת הקרן. נטען כי אופק השקעה ארוך מאפשר השקעה בנכסים לא נזילים ותנודתיים יותר, על מנת ליהנות מפרמיות הסיכון הגלומות בהם ובכך להשיא את התשואה של הקרן בטווח הארוך.

וועדת ההשקעות החליטה כי ההשקעה במניות תעקוב אחר מדד עולמי הכולל מדינות מפותחות בלבד. עוד הוחלט שההשקעה באגרות חוב תעקוב אחר מדדי אגרות חוב קונצרניות בדירוג השקעתי ותפוזר 75% בארה"ב ו-25% באירופה. תקופת ההשקעה באגרות חוב תעמוד על 4.5 שנים. בהתאם לקביעת החוק, יש להשקיע את כספי הקרן רק בנכסים מחוץ למדינת ישראל ובמטבע חוץ בלבד, במטרה למתן השלכות שליליות העלולות לנבוע מהתחזקות משמעותית של המטבע המקומי בעקבות גילוי משאבי טבע. נוסף על כך, השקעת הנכסים בחו"ל צפויה להגן על נכסי הקרן במקרים של משבר כלכלי פנימי בישראל.

לפי סעיף 38 לחוק, הקרן לאזרחי ישראל, תקצה סכום שנתי לתקציב המדינה אשר ישמש למטרות חברתיות, כלכליות וחינוכיות. בעשר השנים הראשונות לפעילותה, תעביר הקרן לתקציב המדינה סכום העומד על 3.5% מנכסי הקרן. הממשלה תקבע תוכנית שנתית לסכום ההקצאה השנתי לקידום המטרות. הצעת הממשלה תונח על שולחן הכנסת כחלק מהצעת חוק התקציב השנתי, ותועבר להכנה לוועדה לפיקוח על הקרן. החוק מטיל על הממשלה לפרט את מטרת ההקצאה והשיקולים בבחירתה; הסכום מוקצה למחקר, פיתוח והשקעה באנרגיה מתחדשת; סכום המוקצה לעידוד תעסוקה בנגב; וביצוע בפועל של ההקצאות בשנתיים הקודמות ואופן יישומן.

לפי הדו"ח שהוגש עתה, אירועי שוק בלתי נמנעים בעולם המניות, והירידות בשערי המניות בחודשים ספטמבר ואוקטובר, הביאו לכך שהקרן רשמה תשואה שלילית בחודשים אלו. מנגד, בחודשים האחרונים של שנת 2022, נרשמו ביצועים חיוביים בשוק המניות ובסיכומה של השנה רשמה הקרן תשואה חיובית של 1.2%. מאז תחילת פעילות הקרן ביוני 2022, הופקד בקופת הקרן סכום של כ-608 מיליון דולר. סך נכסי הקרן עומד, נכון ליום דצמבר 2022, על כ-617 מיליון דולר, כאשר90% מנכסי הקרן נקובים בדולר אמריקאי.

בחודשים הראשונים של שנת 2023 נפתח פער ניכר בביצועים של השווקים הפיננסים בישראל. מספר אירועים יוצאי דופן שהתרחשו בעולם הביאו לפגיעה בביצועי השווקים הפיננסים. יו"ר ועדת ההשקעות של הקרן, מר ירום אריאב, ציין בדו"ח כי ועדת ההשקעות של הקרן שמה לעצמה מטרה למתן את הסיכון שנוצר בשנה האחרונה בשווקים הפיננסים; זאת  על ידי פריסת ההשקעות. התנודתיות הגבוהה בשוק עקב זינוק באינפלציה והעלאת שעורי הריבית של הבנקים המרכזיים לאחר כעשור של ריבית אפסית, המשבר בענף ההייטק, התמשכות מלחמת רוסיה-אוקראינה שהביאה לזינוק ותנודתיות במחירי האנרגיה, כל אלה ועוד הכניסו אי שקט בשווקים הפיננסיים תוך נטייה לירידה מהותית של מחירי המניות ואגרות החוב.

לסיכום: בקרן לאזרחי ישראל נצבר סך של 617 מיליון דולרים. 90% מנכסי הקרן נקובים בדולר אמריקאי. בסיכום שנת 2022 רשמה הקרן תשואה חיובית של 1.2%. מדיניות ההשקעה של שנת 2022 מהווה שלב ראשון של השקעות מבחינת סוגי הנכסים ואופן ההשקעה. היא צפויה להתרחב במטרה להשיא את הכנסות הקרן ולאפשר את המשך קיומה לדורות רבים.

לדוח השנתי של הקרן לאזרחי ישראל. https://www.gov.il/BlobFolder/reports/annual-report-2022-israel-citizens-foundation/he/israel-citizens-foundation_annual-report-2022-israel-citizens-foundation.pdf

 

שתפו את הכתבה:

מאת

error

אהבתם את הפוסט? הרשמו לעדכונים וקבלו את הפוסט הבא, ישר למייל שלכם