עתיד ללא עישון

בדצמבר 2022 חוקק בניו-זילנד חוק חדש: Smokefree Environments and Regulated Products (Smoked Tobacco) 2022. החוק מטיל איסור על מכירת סיגריות לכל אזרח שנולד מינואר 2009 ואילך; לפיכך, תחולת החוק מתפרשת ותמשיך להתפרש על כל על היילודים החדשים, כך שהדורות הבאים (שנולדו משנת 2009 ואילך) יקבלו הגנה מפני מכירת טבק.

סעיף 3א לחוק החדש מצהיר כי מטרת החוק היא לצמצם את כמות המעשנים, למנוע השפעה מזיקה של העישון על אלו שאינם מעשנים, להקטין את חשיפת אזרחי ניו זילנד למוצרי הטבק ובכך להפוך את מוצרי הטבק לפחות מושכים וממכרים. לקידום מטרות החוק, ממשלת ניו זילנד תגביל את כל צורות הפרסום והקידום של מוצרי הטבק, כקבוע בסעיף 3א(5) לחוק. מספר החנויות שתורשנה למכור מוצרי טבק יופחת מ-6,000 ל-600, מן הטעם שזמינות המוצרים מסייעת להתמכרות לטבק והחשיפה מעודדת צריכה.

דוח משרד הבריאות הניו זילנדי קבע כי צמצום החשיפה למוצרי הטבק תפחית את הפיתוי למעוניינים להיגמל ממוצרי הטבק. איגוד הבריאות אף מבקש להחמיר יותר, וממליץ ש"דור ללא עשן" יהיה 'דור ללא ניקוטין' ושכל מוצרי הניקוטין יהפכו ללא חוקיים למכירה בחנויות, בחנויות המקוונות ואף במכונות האוטומטיות. בנוסף, מטרות החוק יסייעו גם למלחמה בסרטן. לפי דוח האגודה למלחמה בסרטן הניו זילנדי משנת 2022, הפיכת ניו זילנד לסביבה נקייה מעישון תשפר את איכות החיים ואת זיהום האוויר כתוצאה מצמצום החשיפה והתמכרות של אזרחי ניו זילנד, ובכך תפחית את השכיחות לחלות בסרטן.

כמו כן, החוק החדש מחייב קבלת אישור מהרשויות בכדי למכור מוצרי טבק. לפי סעיף 40א לחוק, האיסור מוטל על המוכר, המחויב להצטייד מראש ברישיון למכירת מוצרי טבק. הרישיונות יותנו בהצהרה שהקמעונאי עומד בקריטריונים נדרשים: תושב ניו זילנד ובעל רישיון עסק תקף. החוק מטיל קנס על קמעונאים שימסרו מידע כוזב לרשויות לקבלת הרישיון: עד 10,000 דולר ניו-זילנדי, וכן קנס של עד 5,000 דולר ניו-זילנדי לקמעונאי שלא דיווח בתחילת כל שנה על המשך הפצה. מי שימכור סיגריות לבני 14 ומטה, חשוף לקנס בסך 150,000 דולר ניו-זילנדי. קמעונאים שקיבלו אישור למכור סיגריות מחויבים למסור מידע ללקוחות בנוגע להשפעות בריאותיות כתוצאה מעישון הטבק. בנוסף, החוק קובע אחריות שילוחית של קמעונאי על פעולות העובד שלו ביחס למכירת טבק.

לפי דוח משרד הבריאות הניו זילנדי משנת 2022, ממשלת ניו זילנד נקטה בשורת מהלכים כבר בעבר כדי לצמצם את תופעת ההתמכרות לעישון: הגבלת גיל, אריזה לא מושכת, תמונות מגעילות של ריאות מוכות סרטן, מיסוי כבד, איסור על עישון בציבור ועוד.  בשנת 1990 נאסר על חברות סיגריות לתת חסות לספורטאים בניו זילנד , איסור שעוגן בסעיף 27 לחוקSmokefree Environments and Regulated Products Act 1990. זאת ועוד בשנת 2004 נאסר העישון בברים ובמסעדות לפי החוק: Smoke-free Environments Amendment Act 2003. ולמרות המאמצים לצמצם את תופעת ההתמכרות, אנשים ממשיכים לעשן. נראה כי החוק החדש המטיל איסור מוחלט על דור שלם ישיג את ההגנה מפני מכירת טבק, או לכל הפחות אלפי אנשים יחיו חיים ארוכים ובריאים יותר, ומערכת הבריאות תחסוך כספים רבים מאחר ולא תצטרך לטפל במחלות הנגרמות על ידי עישון.

 

 

לחוק: https://legislation.govt.nz/bill/government/2022/0143/latest/whole.html#LMS708192 .

דוח איגוד בריאות הציבור של ניו זילנד על החוק החדש:

Tūmatanui, Kāhui Hauora, and Alana McCambridge. "Submission on the ‘Smokefree Environments and Regulated Products (Smoked Tobacco) Amendment Bill". 2022.

דוח האגודה למלחמה בסרטן של ניו זילנד על החוק החדש:

COUNCIL, Waikato District. Cancer Society/Te Kāhui Matepukupuku o Aotearoa Submission on the Smokefree Environments and Regulated Products (Smoked Tobacco) Amendment Bill Submitted to: Health Select Committee 24 August 2022.

 

שתפו את הכתבה:

מאת

error

אהבתם את הפוסט? הרשמו לעדכונים וקבלו את הפוסט הבא, ישר למייל שלכם