באוקטובר 2023 פרסמה הוועדה לצמצום הריכוזיות את חוות דעתה בעניין השתתפות גורמים ריכוזיים בהליך מכירת דואר ישראל. זאת, בהמשך להחלטות ועדת השרים לענייני הפרטה להפריט את אחזקות מדינת ישראל בחברת הדואר, באמצעות הזמנה להציע הצעות (האחרונה היא החלטה של ועדת השרים לענייני הפרטה מח/1 מיום 12.4.2022).
בספטמבר 2023 פנתה רשות החברות לוועדה לצמצום הריכוזיות, מכוח סעיף 8(ב) וסעיף 5(ב) לחוק לקידום התחרות ולצמצום הריכוזיות, התשע"ד-2013, להתייעצות בנוגע להשתתפות "גורמים ריכוזיים" בהליכי מכירתה של חברת דואר ישראל. המהלך התחייב על רקע הגשת הצעות בהליך הרכישה. בהליך לקחו חלק אחת-עשרה קבוצות; בשלוש מהקבוצות השתתפו גורמים הנחשבים ל"ריכוזיים": ניאופרם וחברות שבשליטת בנק דיסקונט, בנק מזרחי טפחות, בנק לאומי והפניקס. שלושה גורמים אלה הוכרזו כ"גופים פיננסים משמעותיים" לפי החוק לקידום התחרות ולצמצום הריכוזיות. בנסיבות אלה, נדרשה חוות דעתה של וועדת הריכוזיות בשאלה, אם הגורמים הריכוזיים שהציעו הצעה לרכישת חברת הדואר, יכולים להשתתף בהליך המכירה. בהתאם לקבוע בסעיף 5(ב) לחוק לצמצום הריכוזיות, "מאסדר המבקש להקצות זכות לגורם ריכוזי לא יעשה כן, ובכלל זה לא יאפשר לגורם ריכוזי להשתתף בהליך ההקצאה של זכות כאמור ולא יקבע תנאים המאפשרים את הקצאת הזכות לגורם ריכוזי, אלא לאחר ששקל שיקולי ריכוזיות כלל-משקית, בהתייעצות עם הוועדה לצמצום הריכוזיות". לצורך גיבוש חוות דעתה, הוועדה בחנה את מאפייני ענף הדואר, טיב שירותי הדואר וסקרה את המתמודדים הריכוזיים שהציעו הצעות. הוועדה המליצה פה אחד שלא לאפשר לבנקים להתמודד בהליך למכירת הדואר משיקולים של ריכוזיות כלל-משקית. ביחס לחב' הפניקס, חברי הוועדה סברו שאין למנוע את השתתפותה. לגבי ניאופרם התעוררו חילוקי דעות והוועדה המליצה ברוב קולות לאפשר את התמודדותה כרוכשת.
חוות הדעת פותחת בכך שחברת הדואר היא חברה ממשלתית בבעלות מלאה של המדינה, המספקת שירותי דואר אוניברסליים לכלל הציבור, וזאת לצד שירותי בנקאות במסגרת בנק הדואר הפועל כחברה-בת. חברת הדואר אוחזת רישיון לעסוק במתן שירותי דואר ושירותי הפצת מידע מכוח סעיף 5א לחוק הדואר, תשמ"ו-1986. אחד המאפיינים הדומיננטיים של שירותי דואר הוא שהם מהווים "שירותים חיוניים" לציבור בהתאם לסעיף 2 לתוספת לחוק לצמצום הריכוזיות. חברת הדואר היא החברה היחידה במשק שלה הוענק רישיון כללי לעיסוק בשירותי דואר, ולכן כל בעל שליטה בה ייחשב "גורם ריכוזי" מכוח שליטתו בתשתית חיונית. חברת הדואר מחזיקה בנתחי השוק המשמעותיים ביותר בכל סוגי שירותי הדואר שאותן היא מעניקה.
וועדת הריכוזיות ציינה שחברת הדואר פועלת בממשקים רגולטורים מרובים ותכופים מול משרד התקשורת ורשות החברות הממשלתיות. על פי המתודולוגיה של וועדת הריכוזיות לבחינת ריכוזיות כלל-משקית, מערכת יחסים קבועה ומתמשכת בין הגורם הריכוזי לבין מקבל ההחלטות בממשלה עלולה לגרום למצב של שבי רגולטורי (ראו: מתודולוגיה לבחינת ריכוזיות כלל-משקית). ככל שהממשק בין הגורם לבין הרגולטור הדוק ונמשך לאורך שנים, כך יגדל החשש להיווצרות יתרון יחסי של המפוקח ולשבי רגולטורי של הרגולטור. אמנם, עקב תיקוני רגולציה בשנים האחרונות, התאפשרה כניסת שחקנים חדשים לענף הדואר, ובפברואר 2023 פורסמו הוראות הקובעות שדואר ישראל מחויב להנגיש את מרכזי החלוקה למתחרים במחיר קבוע מראש. למרות זאת, דואר ישראל ממשיכה להיות השחקן הדומיננטי במקטע.
אשר למתמודדים בהליך המכירה: בחוות הדעת צוין כי בנק לאומי, בנק דיסקונט ובנק מזרחי טפחות הם פירמות פיננסיות בעלות השפעה רבה על המערכת הכלכלית בישראל ומקיימות ממשק רגולטורי אינטנסיבי ביותר מול הממשלה ובנק ישראל. בנק מזרחי טפחות הוא חברה ציבורית הנשלטת על ידי קבוצת ורטהיים. הקבוצה היא גורם ריכוזי מכוח שתי חלופות בחוק: שליטה בגוף פיננסי משמעותי וכן חלק מגרעין השליטה בגורם בעל השפעה בתחום השידורים, בשל שליטתה בחברת התקשורת שידורי קשת. לפי החוק לצמצום הריכוזיות, גורם בעל השפעה בתחום השידורים וכל גורם שמשתייך לקבוצת המחזיקים בגורם כאמור נחשב ריכוזי. מחקרים מתחום הכלכלה הפוליטית מוצאים כי מתקיימות השפעות הדדיות בין הנושאים שהתקשורת מסקרת לבין הנושאים הנמצאים על שולחן מקבלי ההחלטות; שכן, הם הגורם העיקרי שמנגיש לציבור מידע על החלטות מדיניות. משכך, חיזוק מעמדם הריכוזי של הבנקים המובילים באמצעות הענקת שליטה בתשתית חיונית ייחודית, אינה תואמת את מטרות החוק לצמצום הריכוזיות. הקצאת מלוא מניות החברה לקבוצות אלו צפויה להגדיל את הריכוזיות הכלל-משקית ולחזק את כוח המיקוח שלהן. לכן, הוועדה המליצה שלא לאפשר התמודדות של בנק לאומי, בנק דיסקונט ובנק מזרחי טפחות בהליך למכירת דואר ישרל.
אשר לחב' הפניקס: הוועדה ציינה כי הפניקס היא גורם ריכוזי מכוח אחזקותיה בגופים פיננסים משמעותיים. ואולם, הפניקס אינה שולטת בתחומי תשתית חיונית ואינה תאגיד ריאלי משמעותי ולכן כל חברי הוועדה סברו כי הגידול בריכוזיות כתוצאה מזכייה של קבוצה הכוללת את הפניקס אינו מצדיק את פסילת השתתפותה.
חוות הדעת בחנה גם את השתתפותה של חב' ניאופרם ברכישה. ניאופרם היא גורם ריכוזי מכוח שלוש חלופות בחוק לצמצום הריכוזיות, בין היתר בשל שליטתה בבזק. בזק היא ספק מרכזי של שירותי תקשורת במדינת ישראל והחברה היחידה שמחזיקה ברישיון לפי סעיף 4 לחוק התקשורת (בזק ושידורים), תשמ"ב-1982. זכייה בהקצאה להפעלת כוח מיקוח והשפעה מול הממשלה בתחום תשתית חיונית במתכונתה הנוכחית תעניק לניאופרם שליטה מלאה בדואר לצד השליטה בבזק. בהיותה החברה היחידה בעלת רישיון לשירותי בזק, בזק מקיימת ממשקים תכופים והדוקים מול קובעי המדיניות ובעיקר מול משרד התקשורת. הדומיננטיות של בזק והדואר בתחומי פעילותן, שהם תחומי תשתית מורכבים המתאפיינים בפערי מידע, מביאה לכך שקובעי המדיניות נסמכים על המידע המועבר מהן ויוצרת תלות בהן.
ביחס לניופרם נחלקו הדעות: פרופ' אבי שמחון יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה ועו"ד שלומי הייזלר, מנכ"ל משרד האוצר, סברו שיש לאשר את התמודדותה בהליך הפרטת הדואר. למרות הריכוזיות יוצאת הדופן של קבוצת בזק, השינויים הרגולטוריים שמאפשרים תחרות בענף הדואר, לצד התועלות הצרכניות האפשריות מזכייתה של ניאופרם לאור ניסיונה בתחומי הלוגיסטיקה, הביאו את רוב חברי הוועדה למסקנה שהחשש מגידול בריכוזיות אינו מצדיק את פסילתה. לכן, המלצת הוועדה (ברוב דעות) היא לאפשר לניאופרם להתמודד בהליך התחרותי על הפרטת הדואר. עו"ד מיכל כהן, יו"ר הוועדה והממונה על התחרות, סברה בדעת מיעוט כי שליטתם של דוד ומיכל פורר בחברת בזק, יחד עם שליטתם בחברת הדואר ובבנק הדואר, שהן חברות בעלות פעילות משמעותית בתשתיות חיוניות וייחודיות, עלולות ליצור לקבוצה כוח מיקוח והשפעה חריגים מול קובעי המדיניות וליצור ריכוזיות כלל-משקית גבוהה שאינה רצויה.
נציין כי ממש בימים אלו, דפוס בארי, הממוקם בקיבוץ בארי ביישובי עוטף עזה, הגיש בקשה לרשות החברות לדחות את מועד המכרז למכירת הדואר בשל מלחמת עזה. ההשתתפות של דפוס בארי במכרז עומדת לדיון ברשות התחרות, משום שבבעלותה גם חברות נוספות שמפיצות חבילות ומתחרות בדואר ישראל. ביום 20 בנובמבר 2023 התקיים דיון בוועדת הכלכלה של הכנסת בנושא השפעת המלחמה על ההליכים להפרטת דואר ישראל. הישיבה סוכמה בפנייה לרשות התחרות, בבקשה שתעביר החלטה סופית לגבי השתתפות דפוס בארי במכרז. דיון המשך יתקיים בהתקבל חוות דעתה של הרשות לתחרות (ראו, פרוטוקול ועדת הכלכלה).
לחוות דעת הוועדה לצמצום הריכוזיות מיום 26 באוקטובר 2023, ראו: https://www.gov.il/BlobFolder/unit/centralization_decrease_committee/he/Vaadot_ahchud_CentralizationDecreaseCommittee_Opinion-2023-israel-post-sale.pdf.